Swipe to the left

ABS – Află care este rolul acestui senzor în sistemul de frânare!

Autor: AUTO SOFT 15 octombrie 2020 21571 Vizualizari

Sistemul de frânare este unul dintre cele mai importante componente ale unui automobil. Acesta este responsabil de oprirea în siguranță atunci când un obstacol apare brusc în fața conducătorului auto.

Din fericire, sistemul de frânare al autovehiculelor a fost și este permanent îmbunătățit prin adăugarea de noi elemente de siguranță. Senzorul ABS este unul dintre cele mai vechi și mai importante ansambluri, care asigură oprirea în siguranță în situații neprevăzute.

Pentru cei care se întreabă ce înseamnă ABS, trebuie menționat faptul că nu reprezintă întregul sistem de frânare, ci este o parte integrantă a acestuia și are un rol bine stabilit.

ABS sau anti-lock braking system se traduce prin sistemul care previne blocarea roților la frânare și care, începând din 2011, a devenit obligatoriu, așadar, dacă ai o mașină fabricată în acest an, un astfel de senzor trebuie să fie prezent pe fiecare roată în parte.

În ultimii ani, acesta a fost completat de sisteme adiționale, însă dovada că senzorul ABS rămâne foarte important în cazul frânării este prezența lui și la automobilele de generație nouă, bineînțeles cu îmbunătățirile de rigoare.

Ce face senzorul ABS și de ce este el atât de important ? Află mai jos răspunsul la această întrebare și nu numai.

Cuprins

1. Ce înseamnă ABS?

1.1.Senzorul ABS

1.2.ABS – componentele sistemului de frânare

2. Ce rol au dispozitivele antiblocare (ABS)?

2.1.Funcția ABS

2.2.Condițiile în care se activează ABS-ul la mașină

3. Defecțiunile senzorului ABS

3.1.De ce se aprinde martorul ABS?

3.2.Senzor ABS defect – simptome

3.3.Schimbarea senzorului ABS

#

1. Ce înseamnă ABS?

Anti-lock Braking System, care este o componentă activă, integrată în sistemul de frânare al unui autoturism și nu numai, deoarece acesta se regăsește și la autovehiculele de mare tonaj și chiar la cele de transport în comun, bineînțeles, fiind adaptat în funcție de caracteristicile acestora.

ABS-ul are un rol foarte important în sistemul de frânare, însă ce trebuie să știi este că el se activează în situații neprevăzute, devenind astfel indispensabil în condiții de urgență.

Întregul sistem, care previne blocarea totală a roților, este alcătuit din câte un senzor ABS, care este un mic dispozitiv plasat pe fiecare roată în parte.

#

1.1. Senzorul ABS

Senzorul ABS este foarte important când vine vorba despre frânarea de urgență, deoarece ajută conducătorul auto, eliminând riscul de accidentare a pietonilor și evitând diversele coliziuni prin simplul fapt că nu permite ca roțile să se blocheze.

Cu alte cuvinte, acesta va menține roata în mișcare până în momentul în care mașina se oprește. Este bine de știut că se poate activa și în funcție de stilurile de conducere ale șoferilor, mai ales când este vorba despre unul agresiv, care presupune oprirea bruscă.

Senzorul ABS este parte integrantă a sistemului de frânare, el funcționând în concordanță cu întregul angrenaj al roții. Trebuie menționat și faptul că în afara sistemului ABS, fiecare roată în parte este echipată cu câte un senzor, astfel încât, în cazul frânării de urgență, aceștia vor acționa independent.

Ca șofer, știi deja că acesta este un ansamblu destul de complex, care are nevoie de funcționarea optimă a întregului mecanism pentru ca frânarea să se producă în parametri normali.

Sistemul de asistare la frânarea de urgență, implicit ABS-ul, te ajută în următoarele situații:

  • atunci când șoferul frânează brusc pentru a evita un obstacol;
  • în condiții de vreme nefavorabilă (ploaie sau polei);
  • în alte situații neprevăzute, care necesită frânarea de urgență.

Astfel, ABS-ul are funcția de a stopa blocarea roții prin creșterea bruscă a presiunii de frânare, îmbunătățind astfel întregul proces din spatele acestei acțiuni complexe. Printre avantajele sale se numără reducerea distanței de oprire, creșterea siguranței și protecția tuturor participanților la trafic.

#

1.2. ABS – componentele sistemului de frânare

Doar pentru că ABS-ul este un senzor, așadar o mică parte din sistemul de frânare, trebuie să te știi că pentru buna funcționarea a acestuia trebuie asigurată cea a întregului ansamblu.

Sistemul de frânare ABS este format din:

  • senzori ABS plasați pe fiecare roată, așadar 4 la număr;
  • un modulator sau o pompă ABS;
  • un calculator sau un modul de control ABS.

Toate acestea vor fi angrenate în același timp cu pompa de frână, etrierele, discurile și plăcuțele de frână (anumite mașini sunt echipate cu saboți sau tamburi, în special pe roțile din spate). Așadar, elementele trebuie să funcționeze perfect împreună pentru ca sistemul de frânare să meargă corespunzător.

De multe ori, sistemul ABS este văzut ca o completare a celui de frânare, însă, având în vedere că senzorii sunt plasați direct pe roți, acestuia ar trebui să i se acorde atenția cuvenită, mai ales când vine vorba despre diverse defecțiuni.

#

2. Ce rol au dispozitivele antiblocare (ABS)?

De multe ori, posesorii de autoturisme mai vechi, fabricate înainte de anul 2011, consideră că sistemul ABS nu este foarte util, frânarea putându-se efectua în condiții de siguranță și în lipsa acestuia. Deși parțial adevărată, aceasta afirmație trebuie completată cu informații legate de faptul că doar oprirea în condiții normale de rulare nu are nevoie de acești senzori, ei devenind utili doar în situațiile de urgență.

Așadar, rolul dispozitivelor antiblocare ABS devine unul activ în momentul frânării de urgență.

#

2.1. Funcția ABS

Sistemul de frânare ABS reprezintă una dintre cele mai bune inovații din domeniul auto, dovada fiind că acesta nu a fost înlocuit de la apariția sa. Într-adevăr, a fost upgradat cu alte soluții tehnice, care să asiste și mai bine și care să funcționeze în interdependență cu acesta. Unul dintre ele este ESP (Electronic Stability Program), care sporește stabilitatea și manevrabilitatea unui autovehicul la derapaj.

Revenind la ABS, funcția principală a acestuia este să asigure oprirea autovehiculului în siguranță, în condiții nefavorabile. Astfel, acesta, cu ajutorul unui calculator, va stabili presiunea care trebuie exercitată în momentul în care se acționează pedala de frână, astfel încât una sau mai multe roți să nu se blocheze și să nu derapeze (să iasă în decor sau să lovească alți participanți la trafic).

Trebuie avut în vedere și faptul că senzorul ABS nu se activează de fiecare dată când apeși frâna, așadar el va funcționa independent de restul sistemului.

#

2.2. Condițiile în care se activează ABS-ul la mașină

Multe persoane cred că ABS-ul se activează de obicei în condiții de vreme severă, însă acest lucru este doar pe jumătate adevărat. De asemenea, pentru a evita confuziile, dacă ești șofer începător, trebuie să știi că, atunci când acesta intră în funcțiune, vei simți o zgâlțâitură, caz în care nu este nevoie să te alarmezi sau să crezi ca s-a stricat mașina.

ABS-ul se va activa într-una sau mai multe dintre următoarele situații:

  • atunci când frânarea se realizează sub limita de aderență a drumului, iar roțile au tendința să se blocheze;
  • atunci când are loc o frânare combinată, în special pe zone cu aderență diferită;
  • în situațiile în care pedala de frână este apăsată brusc;
  • când cauciucurile sunt uzate.

Așadar, senzorul ABS nu va intra în acțiune doar în condițiile de vreme nefavorabilă, ci de fiecare dată când presiunea exercitată asupra pedalei de frână este suficient de mare încât să determine blocarea uneia sau a mai multor roți. Acest lucru depinde însă și de tracțiunea mașinii, care poate fi pe față sau pe spate, dar și deREPLACED-HREF-2, precum și de alți factori specifici.

În cazul frânării de urgență, sistemul ABS va sesiza tendința de blocare a roților și va comanda cu ajutorul modulului de control menținerea sau scăderea presiunii, astfel încât să fie evitată blocarea completă a acestora.

Având în vedere rolul important pe care ABS-ul îl are în asigurarea protecției pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic, șoferii trebuie să asigure funcționarea acestuia în parametri optimi, mai ales că, datorită multor factori, acesta poate suferi diverse defecțiuni.

#

3. Defecțiunile senzorului ABS

Odată înțeleasă importanța dispozitivelor antiblocare, trebuie știut și faptul că acestea se pot defecta, așa că, atunci când cei mai mulți șoferi se întreabă de ce se aprinde ABS-ul în bord, cel mai probabil există o problemă.

Există mai multe motive pentru care apar probleme din cauza cărora ABS-ul se aprinde în bord, printre cele mai des întâlnite fiind condițiile vitrege ale vremii, precum umiditatea ridicată, însă acestea nu sunt singurele.

Defecțiunile senzorului ABS pot apărea din diverse cauze, dar cea mai importantă chestiune este remedierea lui cât mai rapidă, deoarece acesta poate duce la defectarea întregului sistem de frânare.

#

3.1. De ce se aprinde martorul ABS?

Așadar, martorul ABS se aprinde în bord în diverse situații. Prima este atunci când există o defecțiune la sistemul de frânare.

Trebuie să știi, însă, că unele autoturisme au senzorul TPMS integrat în modulul de control electronic ABS, așadar defecțiunea acestuia, deși va fi indicată prin aprinderea unui martor specific, poate cauza erori care să ducă și la semnalarea unei probleme la dispozitivul de antiblocare a roților.

Așadar, presiunea în pneuri sau, mai bine spus, scăderea acesteia poate influența apariția unui mesaj de eroare a senzorului ABS.

Având în vedere complexitatea sistemului ABS, orice mică defecțiune la una dintre componentele acestuia poate cauza defectarea întregului ansamblu.

Cel mai des cedează senzorii montați pe roată și pompa ABS, urmată de calculatorul acestuia. Astfel, un diagnostic complex este necesar pentru detectarea și investigarea corectă a problemei și pentru o remediere completă.

#

3.2. Senzor ABS defect – simptome

Primul simptom care arată că ABS-ul s-a stricat este aprinderea în bord a martorului acestuia. Apoi, există și posibilitatea ca defecțiunea să fie constatată chiar în mers, la apăsarea bruscă a pedalei de frână.

Indiferent de situație, atunci când se observă astfel de lucruri, șoferul trebuie să fie foarte atent la obstacole și să reducă viteza de rulare, astfel încât frânarea să se producă în condiții normale, care să nu determine declanșarea blocării uneia sau a mai multor roți.

De asemenea, trebuie avut în vedere și faptul că, atunci când ABS-ul se defectează, nu este o condiție obligatorie ca întreg sistemul să sufere daune, în unele cazuri fiind vorba despre un singur senzor. Acesta este un alt motiv pentru care problema trebuie investigată serios, pentru a evita costurile suplimentare.

Principalele simptome ale defecțiunii senzorului ABS sunt:

  • lipsa totală sau parțială a unui răspuns la frânare (aceasta depinde de modul în care este legat întregul sistem la modulul de control electronic ABS);
  • nevoia de apăsare cu forță a pedalei la frânare;
  • blocarea completă a frânelor.

Așadar, atunci când observi oricare din aceste simptome, evidențiate și de aprinderea martorului ABS în bord, ai putea avea o problemă cu sistemul de antiblocare a roților, acesta trebuind să fie schimbat.

#

3.3. Schimbarea senzorului ABS

Pentru a schimba ABS-ul, trebuie să știi mai întâi unde este localizat. La majoritatea mașinilor mai noi, fabricate înainte de 2011, modulul de comandă este situat în interiorul motorului, însă acest aspect ține de fiecare producător în parte, așadar, pentru siguranță, trebuie consultat manualul tehnic al mașinii. Nu este cazul senzorilor plasați pe roți, însă, pentru a ști ce anume trebuie schimbat, vei avea nevoie de un diagnostic al întregului sistem.

O altă componentă a sistemului este pompa ABS, care poate ceda. Aceasta este localizată, împreună cu modulul, în compartimentul motorului, așadar efectuarea oricărei intervenții care necesită desfacerea acestuia ar trebui efectuată în service-uri specializate.

Revenind la defecțiunile sistemului ABS, odată detectată problema, se poate proceda la schimbarea acestuia. De obicei este înlocuit întregul modul de comandă, astfel încât să fie remediate toate defecțiunile.

În ceea ce privește costurile legate de schimbarea senzorului ABS, acestea vor fi comparativ mai mari decât cele ale înlocuirii altor componente ale sistemului de frânare, așadar trebuie să fii atent atunci când detectezi o problemă.

Detectarea și soluționarea imediată a problemelor sistemului ABS trebuie să fie întotdeauna o prioritate pentru proprietarii de autoturisme.

ABS-ul este una dintre cele mai importante componente ale sistemului de frânare, principalul său rol fiind de a stopa blocarea totală a roților în condiții de oprire forțată. Modulul de control electronic este unul destul de complex, având în vedere funcția sa de garantare a siguranței pasagerilor și a participanților la trafic.

Contrar credințelor populare, ABS-ul nu va interveni doar pe vreme nefavorabilă, acesta putând să intre în acțiune chiar și atunci când nu există un pericol iminent, deoarece modulul de comandă va calcula presiunea pusă pe pedala de frână și aderența la drum. La mașinile mai noi, ABS-ul este completat de sisteme auxiliare, acestea ajutând și mai mult la oprirea în condiții de siguranță, în situații neprevăzute și nu numai, așadar trebuie să îi acorzi aceeași atenție ca și în cazul frânelor propriu-zise.

Surse foto: Pixabay.com, Pexels.com

Adaugat in: Sfaturi auto