Swipe to the left

Anvelopele reșapate - de ce trebuie să te FEREȘTI de ele?

Autor: AUTO SOFT 28 iulie 2020 15445 Vizualizari

Unii șoferi vor fi atrași probabil de costul mic al anvelopelor reșapate, fără să realizeze riscul la care se supun dacă aleg să monteze un astfel de set la mașină. Reșaparea este procesul tehnologic prin care durata de viață a unei anvelope uzate este prelungită. Practic, se reconstruiește banda de rulare prin aplicarea unui nou strat de cauciuc pe carcasa deja existentă, fixat cu ajutorul unor pânze speciale. Chiar dacă tehnica se aplică doar în cazul pneurilor inscripționate cu acronimul AUR (anvelope uzate reutibilizabile), acestea nu sunt indicate folosirii frecvente, pentru că prezintă o serie de inconveniente, atât pentru persoana de la volan, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Cuprins

1. Caracteristicile anvelopelor reșapate

2. Cum pot avea șoferii probleme dacă utilizează cauciucuri reșapate?

3. De ce se folosesc totuși anvelopele reșapate?

4. Recomandările specialiștilor: anvelope all-season pentru un buget limitat

5. Întrebări și răspunsuri frecvente despre anvelopele reșapate

#

1. Caracteristicile anvelopelor reșapate

Întreaga operațiune de reșapare se desfășoară în trei pași, care nu fac altceva decât să remedieze imperfecțiunile anvelopei deteriorate. Periajul se realizează cu un aparat special, prin care se îndepărtează părțile uzate ale carcasei pneului, pentru a garanta lipirea corespunzătoare a noilor straturi și întărituri. Apoi, se aplică noul cauciuc pe întreaga bandă de rulare. Produsul final este o roată nouă, a cărei integritate este destul de compromisă pentru că oricând poate crăpa sub acțiunea greutății mașinii.

După încheierea întregului proces, noile produse au următoarele caracteristici:

  • sunt mult mai grele: Este și normal, pentru că noua bandă de rulare este adăugată pe un strat din vechiul cauciuc, care se păstrează. În plus, se adaugă și cantitatea de adeziv folosită în acest proces.
  • durata de viață este relativ scurtă: Anvelopele reșapate reprezintă un paradox. Ele sunt create pentru a prelungi durata de viață a uneia uzate, dar din nefericire nu pentru mult timp. Numeroasele straturi de adeziv se pot desprinde după câțiva kilometri de rulare pe carosabil în diferite condiții meteorologice, iar asta poate duce la detașarea completă a materialului nou aplicat.
  • sunt zgomotoase: astfel de pneuri prezintă un zgomot specific în momentul deplasării și asta se datorează denivelărilor care pot apărea în urma reșapării. Nefiind calibrată corespunzător, roată se poate lăsa sub greutatea mașinii.
  • sunt admise de legile din România: Din punct de vedere legal, cauciucurile reșapate pot fi folosite atât timp cât provin de la producători sau distribuitori autorizați. Astfel, consumatorul va beneficia de garanție comercială și de siguranță. Este obligatoriu ca pe ambele flancuri să prezinte numele fabricii, indicativul dimensiunii, tipul structurii, data reșapării, indicația categoriei de viteză și mențiunea TUBELESS, dacă anvelopa este creată pentru a fi utilizată fără cameră de aer. Banda de rulare trebuie să fie de minim doi milimetri pentru a putea fi folosită din punct de vedere legal.

#

2. Cum pot avea șoferii probleme dacă utilizează cauciucuri reșapate?

Ca să înțelegi mai bine ce sunt anvelopele reșapate, încearcă să-ți reamintești proverbul "Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul". Acest procedeu nu înseamnă construcția de la zero a unui pneu, ci îmbinarea unuia uzat cu o bandă nouă de cauciuc. Între aceste două materiale există diferențe de consistență, compoziție și dată de fabricație - cu cât roata este mai veche, cu atât își pierde elasticitatea și celelalte proprietăți, ceea ce face ca etapa de gomaj să fie efectuată greșit, din cauza unei aderențe ineficiente.

Dacă totuși dorești să-ți iei un set de pneuri reșapate, alege-le pe cele confecționate din carcase noi, pentru a garanta integritatea finală. De exemplu, baza poate fi din anul 2012, iar ea să fie recondiționată după 4 ani. În această perioadă de utilizare intensă, cauciucul devine rigid și poate prezenta tot mai multe imperfecțiuni. Iată de ce astfel de produse nu sunt recomandate șoferilor.

Virajele nu se efectuează în condiții de siguranță. Din cauza greutății diferite a celor patru anvelope, mașina poate "trage" dintr-o parte în alta.

Pot ascunde defecte din fabrică. Specialiștii susțin că o anvelopă reșapată este, de fapt, un șasiu uzat peste care se toarnă un strat proaspăt de cauciuc topit. Costul indică foarte bine calitatea unui pneu. Dacă e prea mic, ascunde probleme care pot cauza chiar accidente rutiere prin desprinderea bucăților de cauciuc în timpul rulării.

Calitatea este net inferioară chiar și anvelopelor second hand sau all season, pentru că foarte frecvent acestea se pot crăpa, fisura sau tăia, uneori și după câteva sute de kilometri. Exista totuși șoferi care le-au folosit 3-4 ani la rând, în special iarna, dar nu pe distanțe foarte lungi și menționează că au respectat anumite condiții de depozitare:

  • dacă sunt montate pe jante, anvelopele nu se poziționează niciodată vertical, doar în stivă una peste alta și schimbată ordinea la circa 14 zile pentru a evita deformările.
  • cele fără jante se așează vertical și rotesc o dată pe lună, tot din același principiu.

Indicele de consum de carburant este inexistent, ceea ce înseamnă că și eficiența acestora este la fel. Precum electrocasnicele, și anvelopele sunt clasificate din punct de vedere al eficienței energetice, de la A până la H. Pentru trasee scurte, consumul este nesemnificativ, dar dacă obișnuiești să colinzi țara, atunci acesta va fi unul extrem de ridicat. Diferența de consum dintre clasa A și H este de aproximativ 10 %, ceea ce înseamnă o risipă de 1 litru la fiecare sută de kilometri.

#

3. De ce se folosesc totuși anvelopele reșapate?

În piața din România sunt disponibile trei mari categorii de pneuri: noi, second hand și reșapate. Cele noi pot avea, din nefericire, un cost destul de mare, fie că e vorba de anvelopele de vară, fie de iarnă, ceea ce pentru mulți șoferi reprezintă un inconvenient, pentru că sunt de părere că nu călătoresc atât de mult cu mașina încât să merite banii. De cealaltă parte, cauciucurile SH au o vechime de circa cinci ani, durata maximă de viață fiind de zece. Marele dezavantaj este că această vechime nu poate fi măsurată cu exactitate. De asemenea, există cazuri în care inscripțiile de pe flancuri nu mai sunt lizibile și nu se pot ști cu exactitate toate detaliile tehnice. În cele din urmă, roțile reșapate, care sunt și cele mai accesibile, au totuși o serie de avantaje care le fac să fie în continuare căutate.

Pneurile reșapate sunt reciclate, iar din acest motiv sunt considerate ca fiind produse ecologice, pentru că stopează oarecum poluarea mediului înconjurător. Părerile specialiștilor sunt împărțite și unii consideră aceste modele superioare celor second hand, datorită existenței unei certificări obținute în urma procesului de recondiționare.

#

4. Recomandările specialiștilor: anvelope all-season pentru un buget limitat

Pe cât este posibil, încearcă să nu înclini balanța spre anvelopele reșapate pentru că, în afară de investiția mică, nu prezintă alte avantaje, ci din contra. Specialiștii auto-soft.ro recomandă utilizarea celor mai puțin costisitoare cauciucuri, dar care să fie noi, pentru a beneficia de garanția produsului și de conformitatea acestuia cu standardele legale.

Dacă vrei să faci o economie, optează pentru anvelope all-season, care nu trebuie să fie schimbate în fiecare sezon. Acest tip îmbină caracteristicile celor de iarnă și de vară, printr-un profil unic. Aderența este una destul de bună pentru condiții climatice normale, dar nu este suficientă în cazul unei deplasări în zona muntoasă unde există zăpadă, polei și gheață, iar temperaturile scad sub -5 grade Celsius. Din acest considerent, aceste cauciucuri sunt destinate mai mult rulării pe timp de vară, când partea carosabilă este curată. Cu toate acestea, sunt mult mai eficiente decât pneurile reșapate și garantează o călătorie sigură și lipsită de evenimente.

  • Anvelopa All Season 195/65R15 91H TORQUE Tq 025

Este destinată șoferilor care sunt constrânși de un buget limitat, dar nu doresc să facă rabat de la calitate. Profilul este asimetric, confecționat dintr-un compus care are la bază siliciu, și oferă o bună aderență, garantând o distanță de frânare scurtă și stabilitate în timpul virajelor.

Indicele de viteză este H, ceea ce înseamnă că poate rula cu maxim 210 km/h, iar cel de sarcină este 91, suportând greutatea de 615 kg/anvelopă. Cu alte cuvinte, mașina poate avea un gabarit de până la 2460 kg. Față de cauciucurile reșapate, acest model are un nivel de zgomot de 71 unități, adică este destul de silențios. Din punctul de vedere al al eficienței se clasează foarte bine - C1 - adică oferă o reducere a consumului de combustibil, fiind alternativa perfectă pentru mașinile mici și pentru trasee relativ scurte.

Mai multe detalii: REPLACED-HREF-10

  • Anvelopa All Season 155/80R13 79t BARUM Quartaris 5

Cu un profil asimetric, anvelopa Quartaris 5 este special concepută pentru șoferii care nu conduc cu viteză și folosesc autoturismul pentru deplasări urbane de acasă până la serviciu sau în perioada de concediu. Greutatea maximă admisă este de 437 kg pe o roată. Spațiul de frânare pe carosabil umed pentru acest model de este de șapte metri la o viteză medie de 80km/h, conform clasificării de eficiență. Indicele de viteză este T, oferind o limita superioară de viteză de 190 km/h, ceea ce este suficient, pentru că reprezintă puterea unei mașini obișnuite cu un motor pe benzină de 1.4 sau 1.6.

Mai multe detalii: REPLACED-HREF-11

În concluzie, anvelopele reșapate (reciclate) nu reprezintă o soluție sigură și economică în cele din urmă. Chiar dacă investiția este mică, costurile care apar ulterior din cauza lipsei de performanță și a consumului mare de carburant vor duce la un disconfort financiar pe termen lung. Cu toate că sunt produse ecologice și ajută la reducerea gradului de poluare, pentru că se recondiționează cauciucurile uzate, toți specialiștii nu le vor recomandă mai ales că se pot fisura, crapă și provoca evenimente rutiere, care pot pune în pericol viața celor care participă la trafic.

Nu este indicat nici să alegi anvelope second hand pentru că nu se cunosc cu exactitate detalii tehnice, mai ales dacă sunt luate dintr-un depozit. Economisește și optează pentru un set nou, la un cost modic, dar care îți oferă garanția unei calități. Pentru orice fel de informație suplimentară, echipa auto-soft.ro îți stă la dispoziție.

#

5. Întrebări și răspunsuri frecvente despre anvelopele reșapate

Ce scrie pe anvelopele reșapate?

Pe profilul unei astfel de anvelope este inscripționată dată la care s-a efectuat reșaparea, categoria de viteză, clasa energetică și tipul de structură.

Anvelopele reșapate sunt la mâna a doua?

Nu. Pneurile la mâna a doua sunt folosite o anumită perioada de timp, iar apoi predate unui depozit specializat în acest sens. Anvelopele reșapate sunt reciclate, realizate prin aplicarea unei benzi de cauciuc peste o carcasă veche ce a fost periată în prealabil, pentru îndepărtarea stratului care prezenta defecte.

Cine folosește anvelope reșapate?

În America de Nord, mai mult de 50% dintre anvelopele folosite în transportul de mărfuri sunt reșapate. De asemenea, roțile avioanelor comerciale sunt reșapate, asta datorită dimensiunilor mari ale acestora.

Anvelopele reșapate sunt bune?

Din punct de vedere legal, acestea sunt acceptate, deci dacă respectă toate standardele de calitate nu ar trebui să prezinte niciun fel de risc. Totuși, pentru că sunt realizate printr-o îmbinare a două straturi de cauciuc, pneurile reșapate pot să se dezintegreze după o anumită perioadă de rulare, care însă nu poate fi definită cu certitudine.

De cate ori poate fi reșapat un cauciuc?

Numărul de reșapări posibile depinde foarte mult de calitatea cauciucului. Există situații în care procesul se poate relua și de șapte ori pentru o anvelopă în stare bună și care nu prezintă deformări majore.

Ce durată de viață are o anvelopă reșapată?

O anvelopă nouă are o garanție de rulare de trei-patru ani, respectiv aproximativ 20.000 de kilometri. Cu o întreținere și o depozitare corespunzătoare, un cauciuc reșapat poate avea aceeași durată de viață ca unul nou.

Este indicată folosirea anvelopei reșapate?

În unele situații, o anvelopă reșapată poate fi o afacere foarte bună, dar mulți mecanici auto recomandă să fie evitată. Astfel de pneuri au fost folosite pentru foarte mulți ani, în principal pentru remorcile tractoarelor.

sursa foto: pexels.com

Adaugat in: Sfaturi auto