februarie 2021
Majoritatea oamenilor nu se gândesc la tehnologie decât prin prisma marilor descoperiri și invenții, relativ actuale, care sunt spectaculoase și, uneori, se petrec într-o succesiune rapidă în ultima vreme, mai ales datorită multiplelor canale media la care aproape toți indivizii speciei sunt conectați.
Totuși, de-a lungul istoriei umanității, au existat unele descoperiri care au schimbat cursul evoluției tehnologice și care, azi, sunt considerate un lucru banal, de la sine înțeles.
Majoritatatea invențiilor omului au fost inspirate de natura înconjurătoare. Chiar și vechea furcă pentru fân, dar și furculița de la masă au avut drept model niște crengi de copac asemănătoare. Avionul, care acum este un mijloc de transport folosit în mod curent, a provenit din studierea zborului și a plutirii păsărilor. Dar roata și axul sunt invenții care pot fi atribuite exclusiv minții umane și fără de care lumea de azi ar fi arătat poate altfel.
De la invenția roții si a axului ce trece prin centrul ei acum peste 5000 de ani și care la început erau folosite, spre mirarea multora, la olărit și nu la transport, nu a trecut mult până la aplicarea acestei descoperiri în crearea primelor vehicule prevăzute cu osii. Conceptul există și azi, iar toate vehiculele cu ajutorul cărora mobilitatea oamenilor este la un nivel fără precedent folosesc un sistem străvechi de de punți sau axe.
Inventarea și perfecționarea motorului cu ardere internă a condus, spre finalul secolului al XIX-lea, la concepția și realizarea primelor autovehicule, în accepțiunea modernă a cuvântului. Încă de la început, s-a pus problema transmisiei forței sau cuplului generat de caii putere de sub capotă către roțile automobilului.
Primele variante de autovehicule, adevărații pionieri ai șoselelor, aveau o transmisie asemănătoare bicicletei. Motorul oferea o mișcare de rotație care era transmisă unei roți dințate legată la un lanț, cuplat la un butuc de pe puntea față sau spate. Astfel, cuplul sau forța dată de exploziile controlate din cilindre roteau roțile cu o anumită viteză.
Ulterior, odată cu avansurile tehnologiei și ale producției de masă din industria auto, transferul forței produse de motor către roțile care asigurau tracțiune s-a diversificat, făcându-și apariția mai multe tipuri de transmisii pe lângă cea mecanică: hidraulică, electrică, mixtă (hidromecanică, electromecanică).
Un element important al transmisiei mișcării de rotație și a cuplului de la motor către roți este cardanul, despre care vei afla mai multe detalii în acest articol.
Funcționarea ireproșabilă a unui autovehicul depinde de buna stare a numeroaselor componente ce trebuie să lucreze foarte bine împreună. Printre aceste ansambluri se numără și alternatorul, care, deși pare o piesă cu o importanță mică, are un rol esențial în rularea în bune condiții a autovehiculului.
Practic, nu există mașini cu motoare cu ardere internă care să nu aibă un astfel de dispozitiv în componența lor. Din aceest motiv, este esențial ca orice conducător auto să cunoască rolul acestei piese, dar și eventualele defecțiuni care pot apărea, precum și modul în care poate identifica rapid acest lucru.
În articolul de mai jos vei descoperi care este rolul alternatorului, din ce este alcătuit și care sunt simptomele că nu merge cum trebuie,. De asemenea, vei găsi câteva modalități de identificare ușoară a defecțiunilor de acest, tip pentru a evita surprizele nedorite.
Motorul pe benzină este un mecanism complex, cu o evoluție lungă, de peste 100 de ani, și care în prezent este folosit pe scară largă pentru propulsarea anumitor categorii de autovehicule. Datorită fiabilității, consumului redus și greutății mici, motorul pe benzină este preferat de majoritatea producătorilor din domeniu pentru propulsarea autoturismelor, precum și a altor vehicule, cum ar fi bărcile, mașinile de tuns iarba, anumite tipuri de scule.
Deși mulți discută despre dispariția motorului pe benzină, în realitate acesta mai are multe de oferit, majoritatea specialiștilor fiind de acord că, încă 30 de ani cel puțin, acest tip de motor va fi utilizat de un număr mare de persoane.
În articolul de mai jos vei descoperi un scurt istoric al motorului pe benzină, care sunt principalele componente ale sale, câte tipuri de motoare pe benzină există și care sunt cele mai comune probleme ale lor.
În ultimii ani, motoarele electrice, cel puțin în domeniul mobilității auto, au evoluat în mod extensiv, iar estimările sunt că rolul lor cheie în industria viitorului va crește progresiv. Gradul de poluare tot mai ridicat, din care o bună parte este cauzată de traficul tot mai mare de autovehicule pe șoselele de pe întreaga planetă, crește tot din ce în ce mai mult presiunea pe satisfacerea unei nevoi de reducere masivă a emisiilor care au dus deja la încălzirea globală.
Efectele încălzirii globale se fac simțite peste tot, iar de data aceasta, cauza este activitatea societății umane începând cu a doua jumătatea a secolului XX. Poluarea produsă în această perioadă întrece cu mult orice alte măsurători din alte perioade și este fără precedent. Dacă nu sunt luate măsuri urgente pentru diminuarea rapidă a emisiilor cu efect de seră, probabilitatea producerii unor catastrofe climatice crește accelerat pe zi ce trece.
În această cursă contra-cronometru, industria auto face eforturi mari pentru trecerea mijloacelor de propulsie de la motoarele cu ardere internă la cele electrice. Ca orice revoluție, transferul tehnologic va mai dura o perioadă, însă presiunea pusă de guverne, tratate internaționale și organizații militante pentru protecția mediului sunt un catalizator pentru accelerarea cercetării și găsirii de soluții eficiente pentru o mobilitate nepoluantă.
Din acest punct de vedere, motorul electric pare să fie o soluție câștigătoare.
De la inventarea motoarelor cu combustie internă și apariția primelor automobile produse în masă a trecut ceva mai mult de un secol. În tot acest timp, numărul mașinilor care sunt conduse zilnic a crescut enorm, iar modelele fabricate cunosc o diversitate fără precedent.
Se estimează că, în prezent, circulă pe drumurile planetei circa 1.42 de miliarde de autovehicule. Dacă în vremurile de pionierat și imediat după apariția acestui mijloc de locomoție accidentele rutiere erau evenimente destul de rare grație, în parte, lipsei traficului, astăzi ele sunt o problemă destul de gravă pentru societate.
De aceea, industria auto a căutat mereu mijloace tehnice noi și inovații menite să ridice gradul de control asupra vehiculului aflat în mers și care să ducă, în final, la posibilitatea evitării unor accidente care altfel s-ar fi produs din cauza imposibilității șoferului de a redresa automobilul.
Astfel au apărut sisteme ca ABS sau mai modernul ESP, despre care vei putea afla câteva detalii în rândurile ce urmează.