Swipe to the left

ASR - Informații utile despre această tehnologie pentru pasionații de automobile

Autor: AUTO SOFT 21 decembrie 2020 9928 Vizualizari

Siguranța automobilelor pe drumurile publice a fost, încă de la începuturile industriei, o preocupare permanentă pentru producătorii de autovehicule și de accesorii pentru acestea. Vitezele tot mai mari pe care le atingeau aceste mașini puteau provoca accidente foarte grave, cu urmări chiar devastatoare, așa că s-au făcut tot mai multe eforturi în vederea obținerii unei siguranțe sporite.

La început, inginerii s-au axat pe introducerea unor tehnologii pasive în acest sens, cum ar fi centura de siguranță, dar, în ultimii ani, din ce în ce mai importante s-au dovedit a fi măsurile active, ce se bazează foarte mult pe electronică și care au transformat călătoriile pe drumurile publice în activități tot mai lipsite de riscuri. Printre aceste măsuri se numără și sistemul ASR.

În articolul de mai jos vei descoperi ce înseamnă ASR, care sunt principiile sale de funcționare și când se recomandă oprirea lui. De asemenea, vei afla un scurt istoric al implementării acestei tehnologii și unele probleme care ar putea apărea.

Cuprins:

1. Ce este tehnologia auto ASR

1.1. Ce înseamnă ASR

1.2. Scurt istoric al implementării tehnologiei ASR

2. Principiile de funcționare ale sistemului ASR

3. Când este recomandată oprirea sistemului ASR al automobilelor

4. Probleme de funcționare ale sistemului ASR

#

1. Ce este tehnologia auto ASR

Acronimul ASR vine din limba engleză, de la expresia Anti Slip Regulation, care ar putea fi tradusă în limba română prin cuvintele „sistem anti-alunecare”. Mai exact, acest sistem se ocupă cu reglarea forței de tracțiune, împiedicând patinarea roților în anumite momente, ca de exemplu, accelerarea bruscă la plecarea de pe loc sau la parcurgerea unor drumuri umede sau alunecoase, precum cele acoperite cu zăpadă, noroi și gheață.

#

1.1. Ce înseamnă ASR

Sistemul ASR are rolul de a asigura o aderență cât mai bună a anvelopelor pe drumurile alunecoase prin reducerea momentului de rotație al motorului, atunci când se înregistrează o patinare a unei roți. Acest lucru poate fi făcut atât prin limitarea cantității de combustibil injectat în cilindri, prin oprirea aprinderii într-unul sau mai mulți cilindri, cât și prin aplicarea selectivă a frânei pe roata care tinde să patineze.

Prin reducerea forței de tracțiune, anvelopele fac un contact mai strâns cu suprafața de rulare, iar asta se va observa imediat prin stabilitatea autovehiculului și prin micșorarea cantității de combustibil consumat.

Astăzi, sistemul ASR este întâlnit pe majoritatea mașinilor moderne, fiind considerat unul dintre tehnologiile esențiale pentru asigurarea stabilității autovehiculelor. Uneori, este denumit TCS (Traction Control System) și îndeplinește același rol, în același mod.

#

1.2. Scurt istoric al implementării tehnologiei ASR

În forma actuală, sistemul ASR este mai întâlnit pe mașinile și motocicletele din anii ‘90, dar încercări în această direcție au fost făcute încă din anii ‘30 ai secolului trecut, când Porsche a inventat un sistem diferențial, care permitea ca una dintre roți să se învârtă puțin mai repede decât celelalte, pentru a îmbunătăți tracțiunea. O modernizare a apărut abia după ce a fost dezvoltat un alt sistem esențial pentru siguranța mașinilor, și anume, ABS-ul (Anti Blocking System). Acesta are rolul de a opri blocarea completă a roților în cazul frânării.

La câțiva ani după apariția și implementarea sistemului ABS, inginerii au realizat că pot folosi senzorii sistemului pentru a implementa și o modalitate de control al tracțiunii. Unul dintre primii producători care au ales să-l introducă a fost BMW, în 1979. În următorii ani, tot mai mulți au ales să folosească sistemul, aducând îmbunătățiri esențiale, atât în privința micșorării momentului de rotație, prin aplicarea frânelor pe fiecare roată individual, cât și în micșorarea puterii motorului prin limitarea cantității de combustibil injectat.

#

2. Principiile de funcționare ale sistemului ASR

Sistemul ASR a fost proiectat pentru a funcționa automat, fără a fi necesară intervenția șoferului în vreun fel. Astfel, este bine de știut faptul că el intră în acțiune în momentul pornirii autovehicului și rămâne în folosință pe tot timpul mersului, indiferent de viteza de deplasare. Există posibilitatea întreruperii manuale, dar aceasta este recomandată să se facă doar în împrejurări speciale.

Sistemul preia informații de la senzorii ABS-ului, care monitorizează viteza roților motoare. Computerul de bord monitorizează și compară accelerația și viteza tuturor roților. Astfel, dacă observă că una dintre roțile motoare se învârte mai repede decât celelalte, activează sistemul de control al tracțiunii care ia unele măsuri:

  • aplică o forță de frânare pe roata în cauză;
  • micșorează forța motrică prin limitarea cantității de combustibil injectate sau prin întârzierea aprinderii la anumiți cilindri;
  • folosește ambele modalități pentru a crește aderența autovehiculului la drum;
  • la vehiculele cu accelerație drive by wire, computerul poate limita electronic accelerația;
  • în cazul autovehiculelor cu motoare de tip turbo, un solenoid poate să reducă cantitatea de aer care trece prin turbină și să limiteze puterea motorului.

De cele mai multe ori, când sistemul intră în acțiune, șoferii nu vor simți intervenția acestuia, pentru că schimbările sunt foarte rapide, senzorii preluând informații de câteva ori pe secundă și aplicând modificări fine. Majoritatea mașinilor au, însă, un martor în bord care se va aprinde în cazul în care sistemul funcționează.

#

3. Când este recomandată oprirea sistemului ASR al automobilelor

Sistemul ASR este unul de siguranță și ar trebui să funcționeze tot timpul, chiar dacă există posibilitatea întreruperii sale printr-o simplă apăsare de buton. Mulți șoferi profesioniști se plâng că această tehnologie afectează performanțele, fiind convinși de faptul că experiența lor este suficientă pentru a asigura stabilitatea autovehiculului pe șosele.

Această afirmație nu este tocmai adevărată, mai ales în cazul mașinilor cu performanțe, motoare foarte puternice și cu pedală de accelerație sensibilă. În cazul lor, mai ales la plecarea de pe loc, dacă ASR-ul nu este conectat, roțile vor patina în gol, ceea ce va duce la trei urmări nedorite:

  • Creșterea cantității de combustibil consumate din cauza învârtirii roților în gol, puterea motorului nefiind transmisă în totalitate către șosea;
  • Uzura inutilă a anvelopelor din cauza frecărilor intense cu asfaltul;
  • Pierderea controlului autovehiculului în cazuri extreme și producerea unor incidente nedorite.

Oprirea sistemului ASR se face manual, prin apăsarea scurtă a butonului, ceea ce va duce la aprinderea unui martor, care va indica că sistemul ESP nu funcționează. Din motive de siguranță, ASR-ul poate fi oprit în cazul mașinilor cu tracțiune pe față, doar la viteze mai mici de 50 km/h. În caz contrar, butonul nu va putea fi folosit. La vehiculele cu tracțiune integrală, ASR-ul poate fi dezactivat la orice viteză. După dispația motivului opririi sistemului, ASR-ul se va porni printr-o nouă apăsarea a butonului, ceea ce va duce și la închiderea martorului din bord.

Specialiștii în siguranța auto recomandă folosirea neîntreruptă a sistemului, mai ales că șoferii începători care conduc mașini puternice ar întâmpina probleme dacă aleg să conducă fără asistența acestuia. Indiferent de priceperea și îndemânarea conducătorilor auto, aceștia nu pot depăși sistemul electronic ce face mii de calcule și de intervenții în fiecare secundă.

Dovada performanței sale este faptul că, în momentul în care intervine, majoritatea șoferilor nu simt nicio modificare a stabilității mașinii, ci doar constată că aceasta stă mai bine pe șosea. Există câteva circumstanțe în care este dorită înregistrarea unei alunecări a roților ce nu s-ar putea înregistra cu sistemul pornit. În aceste împrejurări, ASR poate fi oprit printr-o apăsare de buton. Butonul este marcat prin literele ASR, TSC, ESC sau ESP, în funcție de producător.

Printre acestea se numără următoarele situații:

  • Dacă mașina este condusă pe suprafețe foarte alunecoase sau în zăpadă abundentă, este de dorit să apară o anumită alunecare a roților, pentru a se obține un moment de mișcare. În caz contrar, dacă sistemul este pornit și se conduce în astfel de condiții, vor apărea alunecări ale roții tot timpul, iar sistemul ASR va limita automat puterea motorului, ceea ce va îngreuna foarte mult conducerea autovehiculului pe astfel de suprafețe. Practic, o mașină cu ASR-ul pornit într-o zăpadă foarte înaltă nu va putea pleca de pe loc sau nu va reuși să prindă o viteză satisfăcătoare;
  • Atunci când se conduce cu lanțuri de zăpadă montate pe roțile motoare ale autovehiculului, este bine ca anvelopele să poată patina puțin, pentru a asigura o aderență optimă pe suprafețe acoperite de zăpadă;
  • Sistemul ASR poate fi oprit în așa fel încât manevra de ieșire dintr-o zonă alunecoasă, prin balansare, să fie mai eficientă. Așadar, dacă vreun conducător auto rămâne blocat cu automobilul într-o zonă foarte alunecoasă, cum ar fi gropi pline cu nămol sau iarbă acoperită cu apă, și încearcă să folosească balansarea pentru a ieși, sistemul ASR ar putea să limiteze capacitatea de a scăpa din astfel de situații, oprirea lui putând însemna efectuarea cu succes a manevrei.

Specialiștii în siguranța auto vin cu anumite precizări interesante, care pot ajuta pe orice șofer aflat în necaz. Aceștia recomandă ca, imediat după ce se iese dintr-o astfel de situație prezentată mai sus, sistemul să fie reconectat cât mai rapid.

#

4. Probleme de funcționare ale sistemului ASR

Sistemul ASR este proiectat pentru asigurarea siguranței în trafic, așa că acesta trebuie să funcționeze ireproșabil în orice condiții, iar șoferii ar trebui să știe cum să recunoască dacă are anumite probleme ce pot dăuna grav modului de a conduce.

Cel mai adesea, defecțiunile ASR-ului sunt legate de problemele cu care se confruntă sistemul ABS, ambele funcționând în tandem pentru a asigura că vehiculul nu pierde din tracțiune și că stă stabil pe șosea. Astfel, dacă ABS-ul nu funcționează normal, nici sistemul ASR nu va intra în funcțiune atunci când este nevoie. Cele mai multe autoturisme au în bord un martor care se va aprinde când sistemul nu funcționează la parametrii normali.

Orice conducător auto poate să observe cu ușurință dacă sistemul ASR are sau nu are probleme. La fiecare pornire a motorulu,i computerul face o diagnoză automată a sistemului. Martorul din bord se va aprinde pentru câteva secunde și se va stinge dacă totul este în regulă. În cazul în care acesta rămâne aprins sau pâlpâie, atunci este clar că sistemul nu a trecut diagnoza automată și că există probleme. Vizita la mecanic devine obligatorie pentru proprietarul mașinii. Altfel, siguranța în trafic ar fi periclitată serios.

Este important ca, la fiecare pornire a mașinii, șoferii să fie atenți la ce martori se aprind în bord, cât timp rămân aprinși, dacă se sting sau nu, deoarece aceștia ar putea indica existența unei probleme.

O problemă des întâlnită, mai ales la mașinile din România, este echiparea autovehiculului cu anvelope diferite ca dimensiuni sau uzură. În aceste cazuri, poate apărea o intervenție a sistemului asupra puterii motorului, chiar dacă nu există patinarea roților, ci doar o rotație diferită dată de raza mai mare a unor anvelope. Pentru funcționarea perfectă a sistemului ASR, se recomandă dotarea autovehiculului cu anvelope identice și cu o uzură egală.

Cine se întreabă cu privire la motivele care pot duce la apariția unor defecțiuni ale acestui sistem ar trebui să afle câteva informații interesante. Cele mai des întâlnite motive ale defecțiunilor nu țin de modul de condus al proprietarului sau de întreținerea corectă a mașinii, ci se pare ca ele apar din cauza uzurii generale a anumitor piese ce intră în alcătuirea sa:

  • Defecțiunea senzorilor de viteză. Aceștia transmit numărul rotațiilor roții, în mod normal, unității de control a motorului. Dacă senzorii nu funcționează cum trebuie sau chiar deloc, datele vor fi incomplete sau nu vor ajunge la computerul sistemului;
  • Defecțiuni ale senzorului la unghiul de direcție. Acesta nu face parte direct din sistemul ASR, fiind poziționat pe coloana de direcție, dar defectarea lui ar putea duce la aprinderea martorului ASR în bord și la funcționarea sistemului în mod defectuos;
  • Problemele de soft ale unității de control a motorului afectează funcționalitatea sistemului ASR. În acest caz, este nevoie de o reprogramare completă sau de un update al softului.

În concluzie, sistemul ASR este esențial pentru mașinile moderne, pentru că el contribuie în mod decisiv la menținerea siguranței depline în trafic, dar și la economisirea combustibilului și la protejarea anvelopelor de o uzură inutilă. Unii conducători auto observă defecțiunea anunțată de martorul din bord care nu se mai stinge și consideră că pot șofa și în aceste condiții, ceea ce este total fals.

Surse foto:

shutterstock.com

ro.pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto