Ce trebuie să luăm în considerare când echipăm mașina cu jante din aliaj?
Orice șofer pasionat își îmbunătățește autovehiculul în mod regulat. În majoritatea cazurilor, jantele mașinii sunt primele care trec printr-o serie schimbări. Indiferent că vorbim de jante din aliaj sau jante de oțel, acestea trebuie să respecte anumite cerințe, în funcție de mașină, astfel încât să ofere un plus de siguranță și de estetică vehiculului.
Spre deosebire de jantele auto de oțel, jantele din aliaj sunt mai ușoare și oferă o ventilare mai bună a sistemului de frânare, ceea ce le ajută să câștige în popularitate printre șoferi.
Cu toate acestea, chiar și acest tip de jante trebuie să fie alese astfel încât să respecte cerințele tehnice ale mașinii.
Diametrul
În primul rând, trebuie să ne asigurăm că dimensiunile jantelor se potrivesc autovehiculului.
Astfel, trebuie să calculăm diametrul acestora care se măsoară în inch sau țoli și are dimensiuni cuprinse între 8” și 38”, în funcție de autovehicul. Această cifră poate fi depășită, dacă vorbim despre mașini industriale. Diametrul poate fi măsurat cu o ruletă, iar jantele trebuie să fie alese în funcție de dimensiunile constructive permise la prima echipare cu anvelope. Aceste dimensiuni pot fi găsite în cartea tehnică a mașinii. În funcție de preferințe, jantele pot avea un diametru mai mare, cu condiția să înlocuiți anvelopele cu unele care au garda la sol mai mică. În acest fel, se compensează diferența de înălțime și rezultă un diametru exterior mai apropiat de cel inițial. Pentru a afla diametrul jantei, verificați fie exteriorul, fie interiorul acesteia, unde apare un cod care începe cu litera “X”, urmată de un număr care reprezintă diametrul.
Foarte important de reținut este faptul că o jantă cu diametru prea mare afectează factori tehnici precum greutatea ansamblului anvelopă-jantă sau demarajul.
Lățimea interioară
După ce am stabilit diametrul jantei, urmează lățimea interioară și profilul acesteia.
Aceste date apar tot pe jantă sub forma unui cod ca, de exemplu, 6Jx15. În acest caz, 6 este numărul care arată lățimea interioară, în timp ce litera J face referire la profilul acesteia. Ca și diametrul, și lățimea se măsoară în inch. În plus, lățimea anvelopelor ce urmează să fie montate pe jante se poate calcula în funcție de lățimea jantei.
În anumite cazuri, codul care face referire la lățimea jantei poate fi reprezentat și în alte moduri. Astfel, în loc de litera J, pe care o găsim în cele mai multe cazuri, putem vedea afișat simboluri precum JJ, K, JK, B, P sau D care reprezintă suprafața pe care se este așezată anvelopa.
Umărul jantei
Acesta mai este cunoscut și sub numele de “cocoașă”, iar datele referitoare la dimensiunea sa sunt afișate sub forma unui cod ca, de exemplu, 6Jx15H2. În acest caz, H2 se referă la numărul și aspectul umerilor de pe profilul jantei. Luând în considerare aceste date, există jante care pot afișa coduri precum H, FH, CH, EH sau EH2.
Gaura centrală și diametrul acesteia
Gaura centrală ajută janta să stea pe fuzetă sau butucul mașinii și se măsoară în milimetri, având valori diferite, în funcție de producătorul mașinii. Diametrul găurii centrale apare doar în descrirea tehnică a jantei.
Diametrul jantelor din aliaj de tip after market este mai mare decât al jantelor de oțel, ceea ce le permite asocierea cu mai multe tipuri de mașini.
Pitch circle diameter
Prescurtat PCD și cunoscut ca distanța între prezoane, acesta se măsoară în milimetri și reprezintă diametrul cercului imaginar trasat din centrul fiecărui prezon.
ET
Nu în ultimul rând, înainte de a face astfel de schimbări la mașină, trebuie să știm cu exactitate ce înseamnă ET la jante. ET-ul jantelor, cunoscut și ca offshore sau factor de echilibru, este ultima inscripție care apare în descrierea tehnică a jantelor. Apare sub forma unui cod care începe cu inscripția ET și este urmat de o valoare pozitivă sau negativă măsurată în milimetri.
Dacă doriți să alegeți jante din aliaj de primă echipare, trebuie să știți că producătorul mașinii este cel care stabilește valoarea ET.
În schimb, în cazul jantelor din aliaj din categoria after-market, sunt permise anumite toleranțe care pot ajunge până la 1,5 cm către exteriorul mașinii. Astfel, este foarte puțin probabil ca, în timpul rulării, roata să atingă anumite părți ale caroseriei.
Este bine să știți că o valoare pozitivă mai mare crește riscul de afectare al părții interioare a caroseriei mașinii, iar o valoare negativă mai mare înseamnă o ieșire în exteriorul mașinii.
De aceea, cel mai indicat este ca această valoare, fie negativă, fie pozitivă, să fie cât mai apropiată de 0.
Dacă aveți în plan să schimbați jantele mașinii, puteți oricând apela la configuratorul de jante pus la dispoziție pe site-ul Auto-Soft.