Swipe to the left

Discul de frână - află ce rol are și când necesită înlocuire

Autor: AUTO SOFT 4 decembrie 2020 7217 Vizualizari

4 dec. 2020 09:45:22

Alegerea unui autovehicul și mentenanța acestuia se desfășoară ținând cont de câțiva factori importanți, printre care se numără și siguranța. Aceasta este esențială pentru pasagerii mașinii, iar sistemele acesteia trebuie să fie compuse din piese îngrijite și de înaltă calitate.

Cel mai important mecanism de securitate al autoturismului este cel de frânare. Acesta este format din sistemul de acționare, cel de transmitere și cel mecanic, aflat la nivelul roții. Spre deosebire de varianta cu tamburi, frâna cu disc este mai avantajoasă, fiind alcătuită din discuri de frână, plăcuțe, senzori de uzură și etriere. Beneficiile acesteia sunt stabilitatea și o capacitate ridicată de absorbție termică și de răcire.

În continuare, vei afla mai multe informații despre funcția și sarcinile discurilor de frână, la ce interval de timp trebuie schimbate acestea și cum se înlocuiesc.

Cuprins

1. Rolul și tipurile discurilor de frână

2. Când și cum se schimbă discurile de frână

#

1. Rolul și tipurile discurilor de frână

Discurile de frână fac parte din sistemul de frânare al mașinii. Acesta functionează în următorul mod: cele două plăcuțe de frână sunt acționate de către un etrier. Ele frânează discul de rotație și reduc, astfel, viteza cu care se rotește acesta. Factorii care influențează limitarea vitezei sunt puterea cu care apasă șoferul pedala de frână, starea autoturismului, dar și suprafața pe care deplasează mașina sau condițiile climaterice.

Frâna cu disc funcționează după o varietate de modele: cu acționare hidraulică, prin utilizarea pedalei de frână, mecanică, electromagnetică sau pneumatică.

Este important să știi din ce materiale sunt realizate discurile de frână de la autoturismul pe care îl deții sau cel pe care vrei să îl cumperi. Acestea pot fi produse din fontă sau din materiale compozite, precum cele carbon-ceramice, care sunt adesea utilizate în cazul mașinilor performante sau al celor care funcționează în condiții ieșite din comun.

Tipuri de discuri de frână

Există mai multe categorii, de la cele mai simple, low-cost, până la cele mai performante. Cele cu suprafața de frânare plină nu sunt ventilate, fiind alcătuite dintr-un singur disc metalic. Ele au o performanță scăzută. Cele ventilate sunt formate din două piese de metal, iar aerul ce trece prin fante asigură răcirea discurilor. Varianta ventilată perforată se utilizează în cazul mașinilor sportive sau cu dotări la cele mai înalte standarde, dar are o durată de viață ceva mai scurtă decât celelalte două categorii.

Cu cât grija față de acestea este mai mare, cu atât vor avea o durată de viață mai îndelungată. Starea discurilor de frână este influențată de factori precum stilul de șofat, viteza și distanța de frânare, terenul pe care este condusă mașina în mod regulat și de tipul de cutie de viteze. La autoturismele dotate cu una automată, discurile se uzează mai repede decât la cele cu cea manuală.

#

2. Când și cum se schimbă discurile de frână

Înlocuirea acestor piese este necesară în momentul în care ele ating un anumit grad de uzură și nu mai pot garanta siguranța mașinii. Poți distinge chiar și cu ochiul liber un disc de frână care este uzat. Există o grosime minimă, stabilită de fiecare producător în parte, pe care discul trebuie să o aibă.

Poate apărea situația în care etrierul intră în contact cu pistonul, caz în care discul trebuie schimbat. Un alt mod prin care îți poți da seama că este momentul să îl înlocuiești este apariția unei vibrații sau oscilații la apăsarea pedalei de frână.

Discurile de pe partea din față a autoturismului își depășesc durata de viață, în general, după parcurgerea a aproximativ 30.000-40.000 kilometri. Cele montate pe partea din spate sunt mai durabile și rezistă până la distanțe de 40.000-60.000 kilometri, cu aproximație.

Pentru a schimba discurile de frână sau alte piese auto, este indicat să apelezi la servicii autorizate. Specialiștii recomandă înlocuirea pe perechi, deoarece, în acest mod, păstrezi siguranța mașinii în timpul mersului. Dacă păstrezi unul dintre discurile vechi, sarcina de frânare poate fi diferită pe una din părțile autovehiculului, lucru ce poate destabiliza mașina.

O altă problemă ce poate apărea la această piesă auto este supraîncălzirea, mai ales în cazul celor cu suprafață plină. Aceasta poate fi prevenită prin măsurile menționate mai sus și prin monitorizarea atentă a grosimii discurilor de frână.

Așadar, pentru siguranța ta și a persoanelor alături de care te deplasezi, asigură-te că îți echipezi mașina cu piese de înaltă calitate, realizezi inspecția tehnică periodică și urmărești cu atenție starea autoturismului.

Sursa foto: Shutterstock.com

Adaugat in: Sfaturi auto