Swipe to the left

Echilibrarea roților - Cum se realizează și care sunt avantajele acestei operațiuni?

Autor: AUTO SOFT 10 septembrie 2020 536 Vizualizari

Roțile sunt componente extrem de importante pentru funcționarea optimă a automobilelor moderne, deoarece asigură legătura dintre acestea și calea de rulare. Ele se învârt de sute de ori pe minut pentru asigurarea unei viteze mari, de aceea este indicat ca roțile să fie păstrate într-o stare de funcționare ireproșabilă, pentru a evita apariția problemelor, mai ales din punct de vedere al siguranței în trafic.

Una dintre problemele majore, care poate afecta funcționarea unui vehicul, este dezechilibrarea roților. Acest fenomen se produce din varii motive și se manifestă în moduri diverse, toate negative și cu posibile efecte nocive.

În articolul de mai jos vei descoperi informații utile despre echilibrarea roților, despre momentele în care trebuie realizată această operațiune, despre urmările neechilibrării roților și despre motivele pentru care procedura este esențială pentru buna funcționare a autoturismului.

Cuprins

1. Echilibrarea roților - Informații generale

1.1. Ce este echilibrarea roților?

1.2. Când trebuie realizată echilibrarea roților?

2. Efectele roților neechilibrate

2.1. Vibrațiile și necesitatea echilibrării roților

2.2. Uzura inegală a cauciucurilor - semn al dezechilibrării roților

2.3. Rularea sinuoasă și necesitatea echilibrării roților automobilelor

2.4. Creșterea consumului din cauza echilibrării deficitare a roților

3. Cum se face echilibrarea roților?

3.1. Echilibrarea roților acasă

3.2. Echilibrarea roților la service

#

1. Echilibrarea roților - Informații generale

Automobilele sunt din ce în ce mai necesare pentru activitățile cotidiene ale oamenilor, fără de care nimeni nu-și mai poate concepe traiul. Starea mașinilor este importantă și trebuie să reprezinte o prioritate și pentru proprietari.

Toate sistemele automobilului trebuie să funcționeze perfect, altfel ar putea apărea diferite probleme, unele dintre ele foarte grave. Sistemul de rulare poate fi afectat serios din această cauză, așa că echilibrarea roților nu trebuie să fie lăsată pe locul doi, ci să devină o prioritate.

#

1.1. Ce este echilibrarea roților?

Echilibrarea roților este operațiunea prin care proprietarul mașinii se asigură că rularea se face într-un mod optim. Este absolut necesar ca roțile să funcționeze într-un circuit perfect, care să nu aibă niciun fel de dezechilibru. Astfel de probleme pot apărea din cauza faptului că anvelopele nu sunt perfect sferice, fie din construcție, fie din alte motive.

De cele mai multe ori, o astfel de imperfecțiune nu este vizibilă cu ochiul liber, dar, la viteze mari, poate provoca efecte adverse însemnate. Apelând la diferite procedee, mecanicii reușesc să identifice locul în care apare dezechilibrul roților și să-l corecteze, în așa fel încât acestea să funcționeze ireproșabil.

#

1.2. Când trebuie realizată echilibrarea roților?

Mulți dintre cei care conduc mașini sau motociclete ignoră faptul că echilibrarea roților este necesară pentru buna funcționare a acestora, considerând că nu trebuie realizată decât la intervale mari de timp, ceea ce este o greșeală. Specialiștii recomandă ca această operațiune să fie făcută periodic, atunci când se înlocuiesc anvelopele de vară cu cele de iarnă sau invers, adică de cel puțin două ori pe an.

Există și alte împrejurări în care echilibrarea corectă a roților este recomandată, mai exact:

  • după aproximativ 10.000 de kilometri de rulare;
  • când se montează unul sau mai multe cauciucuri noi;
  • după apariția unei pene și după repararea acesteia;
  • când apar vibrații în volan, în podea sau în scaun;
  • când apare uzura inegală a cauciucurilor, mai ales sub forma unor petice;
  • dacă greutățile montate anterior, cu prilejul echilibrării, au căzut de la locul lor.

Conducătorii auto responsabili ar trebui să țină cont de aceste recomandări și să facă fără întârziere echilibrarea roților, mai ales că această operațiune nu este greu de realizat, nu durează mult și presupune o investiție deloc costisitoare.

#

2. Efectele roților neechilibrate

Proprietarii automobilelor, care ignoră importanța echilibrării roților, trebuie să știe că lăsarea pneurilor poate avea urmări mai mult sau mai puțin periculoase, care pot transforma, în consecință, conducerea mașinii într-o experiență neplăcută.

#

2.1. Vibrațiile și necesitatea echilibrării roților

Apariția unor vibrații poate să aibă numeroase cauze, dar, dacă acestea apar la o viteză de aproximativ 70 km/h și dispar după depășirea vitezei de 100 km/h, atunci este un semn clar că de vină sunt dezechilibrele uneia sau a mai multor roți, poate chiar a tuturor celor patru. Acestea se vor simți mai întâi în zona volanului, dar, odată cu agravarea problemei, vor apărea și în zona scaunului, dar și în podea. Nerezolvate la timp, ele vor transforma experiența condusului într-o activitate obositoare, greu de suportat, mai ales dacă mașina este utilizată zi de zi.

La montarea pe mașină a unor pneuri noi, ele trebuie testate pentru a analiza orice eventuală vibrație. Uneori, pot fi eliminate doar prin învârtirea cauciucului pe jantă sau prin atașarea unor greutăți de plumb, care echilibrează practic zonele cu greutate mai mare. Pentru a evita apariția acestor probleme, unii comercianți includ în preț și echilibrarea roților sau rotirea acestora, adică poziționarea lor în așa fel încât să se uzeze în mod egal.

De reținut este faptul că echilibrarea trebuie să se facă la fiecare 8.000 - 12.000 km sau în funcție de recomandările producătorului. Anvelopele și jantele trebuie echilibrate înainte de a fi montate pe mașină, iar acest lucru se face cu ajutorul unui dispozitiv special.

#

2.2. Uzura inegală a cauciucurilor - semn al dezechilibrării roților

Specialiștii sunt de părere că este normal ca degradarea anvelopelor să aibă loc în urma apariției frecării dintre acestea și calea de rulare. Atunci când au loc astfel de probleme, însă, datorită apariției unor zone restrânse de uzură, sub forma unor petice, cauza este aproape sigur dezechilibrul roților.

Uzura poate apărea și din alte cauze, cum ar fi umflarea neconformă a anvelopelor sau ignorarea verificării geometriei roților, dar se manifestă în mod regulat, de obicei de-a lungul marginilor sau pe mijloc. Dacă acestea apar întâmplător în diverse zone, atunci este, cu siguranță, nevoie de o echilibrare a roților.

#

2.3. Rularea sinuoasă și necesitatea echilibrării roților automobilelor

Dezechilibrele se pot observa și atunci când rularea este sinuoasă și se face în hopuri. Practic, zonele mai înalte de pe roți vor lovi asfaltul mai puternic, producând la fiecare evoluție și un zgomot specific. Așadar, atunci când apare o astfel de situație, mai ales dacă loviturile sunt ritmice, sunt șanse foarte mari ca roțile să fie dezechilibrate și să fie nevoie de remedierea situației.

Simptomele nu sunt deranjante doar la nivel auditiv, ci ele se răsfrâng și asupra altor sisteme ale mașinii, pe care le vor uza prematur, cum ar fi rulmenții roților, direcția și amortizoarele.

#

2.4. Creșterea consumului din cauza echilibrării deficitare a roților

Creșterea consumului de combustibil poate avea, de regulă, mai multe cauze, dar, cu siguranță, atunci când roțile sunt dezechilibrate motorul va porni cu întârziere și va încetini automobilul, iar cantitatea de combustibil necesară la 100 de km va crește considerabil.

#

3. Cum se face echilibrarea roților?

Toate roțile noi trebuie echilibrate, deoarece ele pot ieși din fabrică cu mici imperfecțiuni. Dacă se va folosi automobilul cu roțile neechilibrate, atunci pot apărea diverse probleme, unele mai serioase, altele mai ușor de remediat, cum ar fi: deteriorarea rulmenților și a amortizoarelor, înrăutățirea ținutei de drum sau punerea în pericol a tuturor participanților la trafic. Fiecare roată are propria greutate și presiune, caracteristici tehnice, o formă ovală și anumite defecte specifice, așa că problema echilibrării este foarte importantă.

#

3.1. Echilibrarea roților acasă

Deși operațiunea se poate face și acasă, de către conducătorii auto care au cunoștințe în acest domeniu, este recomandat ca procedeul să fie efectuat într-un service auto specializat. Dacă, totuși, șoferul vrea să facă singur echilibrarea roților, atunci trebuie să știe care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a se bucura de rezultatele dorite.

Astfel, procedeul presupune dotarea cu câteva echipamente utile, în special cu un set de greutăți și niște balanțe, care vor fi lipite de roată. Astfel:

  • pentru început, se conectează roata și se învârte ușor, slăbindu-se piulița butucului, dacă se observă orice urmă de frecare;
  • se curăță bine roata de murdărie sau dacă are pietricele;
  • se verifică presiunea din anvelope, aceasta trebuind să fie în conformitate cu indicațiile producătorului;
  • sunt îndepărtate greutățile vechi de echilibrare, care nu își mai au rostul;
  • după ce au fost parcurși acești pași importanți, se rotește roata în sensul invers acelor de ceasornic și se lasă în această poziție până la oprirea completă;
  • se marchează punctul superior cu cretă, acesta devenind cel mai accesibil loc;
  • roata se rotește încă o dată, de această dată în sensul acelor de ceasornic, se oprește și se marchează în punctul menționat mai sus. Astfel, s-a descoperit cea mai ușoară parte a roții, între primul și al doilea marcaj;
  • se atașează greutățile, se rotește roata, iar când se oprește, acestea ar trebui să fie în partea de jos, descoperindu-se practic, astfel, punctul în care este necesară echilibrarea;
  • sunt deplasate contragreutățile spre dreapta sau spre stânga, în ultimul punct și se verifică dacă roata se oprește în diferite poziții ale acestuia;
  • se va face același lucru și la celelalte roți.

#

3.2. Echilibrarea roților la service

În service-urile auto, însă, această operațiune de echilibrare a roților se realizează cu ajutorul unor mașini controlate de computer, acest lucru neimplicând foarte mult resursa umană. Laserele de mare precizie sunt foarte importante în acest procedeu, toate datele fiind afișate pe ecranul monitorului.

Echilibrarea se face cu ajutorul dispozitivului care analizează anvelopele și roțile, găsind punctele grele, care ar putea cauza vibrații la rotire. Acestea sunt așezate pe mașina special concepută pentru o astfel de operațiune, care execută numeroase teste de diagnosticare a problemelor existente.

Dispozitivul electronic este proiectat să echilibreze roți cu greutatea de până la 65 de kg și detectează automat mărimea, distanța și diametrul acestora, atunci când sunt deplasate calibrele de măsurat. Pe ecran vor apărea pozițiile exact calibrate, acolo unde vor fi aplicate greutățile. Roata se va centra perfect în această mașină, altfel ar putea apărea un dezechilibru. La service se poate opta pentru procedeul de echilibrare a dinamicii roților, atât pentru modelele cu jante din tablă, cât și pentru cele cu unele din aliaj, utilizându-se două tipuri de plumb: cu clemă și cu adezivi.

Există trei metode de echilibrare a roților:

  • cu șuruburi de reglare;
  • prin foraj;
  • cu inele de echilibrare.

De asemenea, procedeul presupune și măsurarea abaterii pneului de la rularea perfectă. Un echilibrator al forței la rulare simulează forța șoselei asupra cauciucului, apăsând un cilindru mare pe măsură ce anvelopa se rotește. Prin acest proces, se pot detecta diferite probleme care nu au fost descoperite în urma echilibrării rotației.

Mașina de echilibrat, de centrifugare calibrată, este dispozitivul care îl ajută pe mecanic sau pe vulcanizator să echilibreze perfect anvelopele. Specialiștii sunt de părere că este esențială echilibrarea roților din față când se simt vibrații în volan, la viteze între 90 și 110 km/h, iar pe cele din spate dacă acestea apar la nivelul scaunului șoferului.

În concluzie, echilibrarea roților este un proces esențial pentru buna funcționare a automobilului, dar și pentru asigurarea unei durate cât mai lungi de viață a anvelopelor. Printr-o echilibrare corectă, fiecare șofer se va simți mult mai în siguranță în trafic și se va bucura de o călătorie fără peripeții. Important de reținut este faptul că echilibrarea roților trebuie realizată atât la primul montaj al cauciucurilor, cât și după o reparație, după o intervenție asupra ansamblului roată - jantă sau atunci când șoferul simte orice tip de vibrație.

Surse foto: shutterstock.com; ro.pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto