Swipe to the left

EGR: ghid informativ despre funcționare și mentenanță

Autor: AUTO SOFT 5 ianuarie 2021 13852 Vizualizari

Orice șofer care a studiat mecanica mașinii, chiar și la un nivel de bază, a auzit despre EGR. Cu toate acestea, piesa respectivă necesită o atenție corespunzătoare, deoarece funcțiile pe care le îndeplinește joacă un rol deosebit de important în funcționarea mașinii.

Supapa EGR are un impact direct asupra emisiilor de gaze ale mașinii, ceea ce înseamnă că orice fel de defecțiune poate ridica nivelul de poluare cauzat de autovehicul și, implicit, poate duce la amenzi consistente. Astfel, un ghid pentru a afla ce este EGR, cum funcționează aceasta și cum se procedează pentru mentenanța sa va ajuta orice șofer să-și cunoască mult mai bine autovehiculul.

Cuprins

1. Ce trebuie știut despre supapa EGR?

1.1. Cum a apărut supapa EGR?

1.2. Ce rol are supapa EGR?

1.3. Cum funcționează supapa EGR?

2. Mentenanța supapei EGR

2.1. Simptome ale defecțiunilor supapei EGR

2.2. Curățarea supapei EGR

2.3. Măsuri de întreținere a supapei EGR

#

1. Ce trebuie știut despre supapa EGR?

Supapa EGR apare în componența tuturor motoarelor moderne și a devenit din ce în ce mai căutată ca urmare a faptului că autovehiculele provoacă o mare parte din poluarea aerului, iar faptul că industria auto reprezintă o parte semnificativă din viața oamenilor de zi cu zi a făcut ca specialiștii în domeniu să facă tot posibilul să dezvolte tehnologii care să reducă poluarea la nivel global.

Cunoașterea unei valve EGR și rolul pe care îl îndeplinește ajută șoferii să aducă nivelul de poluare al propriului automobil la un nivel minim pentru a evita sancțiuni financiare, dar și pentru a-și arăta grija față de mediul înconjurător.

De asemenea, este important de știut faptul că supapa EGR la o mașină trebuie inclusă indiferent dacă aceasta funcționează cuREPLACED-HREF-1 și în ambele cazuri îndeplinește același rol. Totuși, din cauza puterii de poluare a carburantului de bază, și anume motorina, supapa EGR poate fi considerată mai importantă în cazul mașinilor care funcționează cu motor diesel.

#

1.1 Cum a apărut supapa EGR?

EGR-ul a apărut în mod oficial în anul 1970, atunci când a putut fi inclusă ca piesă într-un motor auto și a fost considerată o măsură acceptabilă pentru a reduce nivelul emisiilor de carbon, în mod special cele provocate de mașinile cu motor diesel. Cu toate acestea, intenția de a dezvolta o astfel deREPLACED-HREF-2 a apărut încă din anul 1940 și, timp de 30 ani, s-au făcut multiple experimente în acest scop.

În SUA, supapa EGR a fost inclusă în toate mașinile echipate cu motor pe benzină între 1972 și 1980, iar în 1990 această valvă a început să fie eliminată de pe mașinile pe benzină, optându-se pentru includerea sa în componența celor cu motor diesel, mai ales în cazul mașinilor de familie sau a camioanelor. Popularitatea EGR-ului a crescut de la începutul anilor 2000 și peste aproximativ un deceniu s-a dovedit faptul că o valvă EGR ajută atât la limitarea emisiilor de carbon, cât și la reducerea consumului de carburant.

#

1.2 Ce rol are supapa EGR?

Rolul supapei EGR se poate determina din numele acesteia, care este un acronim pentru Exhaust Gas Recirculation. Astfel, se poate spune că principalul său scop este acela de a repune gazele emanate în ciclul de ardere. Totuși, procesul este mult mai amplu și nu presupune captarea întregii cantități de gaze, ci doar o parte pentru a fi reintroduse într-un ciclu de ardere.

Motivul pentru care se apelează la acest proces este acela de a reduce nivelul de emisii cauzate de automobile care sunt dăunătoare pentru mediul înconjurător, mai ales din cauza faptului că autovehiculele sunt responsabile, la ora actuală, pentru o mare parte din poluarea care afectează planeta la nivel global.

În plus, supapa EGR poate ajuta la o funcționare constantă a motorului, prevenind înecarea acestuia sau creșterea consumului de carburant. Rolul valvei a devenit o prioritate pentru cei mai mulți dintre producătorii de vehicule, conștienți de faptul că industria auto are un impact extrem de mare asupra mediului înconjurător atât prin modul de funcționare al vehiculelor, cât și prin modul de producție a acestora.

#

1.3 Cum funcționează supapa EGR?

Supapa EGR nu funcționează constant, ci doar atunci când mașina se află la ralanti ori când motorul îndeplinește sarcini mici sau medii și se închide în cazul sarcinilor mari, pentru a permite motorului să funcționeze la nivel maxim.

Procesul de recirculare a gazelor începe atunci când supapa EGR primește comenzi de la ECU (Electronic Control Unit) sau “Unitatea de control electronică” pentru a capta o parte din gazele emise și a le reintroduce în admisie pentru un nou ciclu de ardere, în timp ce obturatorul poate reduce presiunea în galeria de admisie, deoarece controlează debitul de gaze arse în interiorul motoarelor supraalimentate.

După ce reintră în ciclul de ardere, gazelele captate sunt răcite până la o temperatură de aproximativ 160 °C de la o valoare estimativă de 750 °C cu ajutorul lichidului de răcire.

De asemenea, supapa EGR poate fi programată să funcționeze în condiții specifice, iar capacitatea maximă poate fi atinsă atunci când sarcina motorului este la nivel mic sau mediu în timp ce emisiile trec de limita admisă.

#

2. Mentenanța supapei EGR

Ca oriceREPLACED-HREF-3, supapa EGR are nevoie de o mentenanță corespunzătoare pentru a funcționa la capacitate maximă și pentru a reduce cât se poate de mult emisiile de gaze toxice.

În plus, mentenanța EGR-ului poate influența în mod direct și funcționarea motorului, deoarece reținerea gazelor arse poate duce la înecarea acestuia, în timp ce eliminarea totală a gazelor fără a fi repuse în ciclul de ardere are un impact negativ asupra mediului înconjurător. Al doilea scenariu mărește puterea de poluare a autovehiculului, ceea ce reprezintă o potențială sancțiune financiară.

Complexitatea procesului de mentenanță depinde și de tipul de supapă EGR. În cazul supapelor cu un sistem simplu de recirculare, mentenanța este ușoară. În schimb, acolo unde există un sistem de recirculare cu răcire intermediară, mentenanța este mai complexă, dar și sistemul este mai eficient, deoarece include tuburi centrale pentru circulația gazelor de evacuare, lichidul de răcire curgând pe lângă aceste tuburi, preluând căldură de la gazele de evacuare. În acest fel, densitatea gazelor arse introduse în motor crește.

#

2.1 Simptome ale defecțiunilor supapei EGR

Valva EGR se poate strica din multiple cauze. Astfel de probleme pot duce la o ardere defectuoasă în interiorul motorului provocând un exces de gaze care duce la depuneri de carbon. Totuși, înainte de o defecțiune ireparabilă, motorul va prezenta câteva simptome care arată că supapa EGR nu funcționează corespunzător.

Există câteva simptome de bază care se aplica atât la mașinile cu motor diesel, cât și la cele cu motor pe benzină. Acestea presupun o funcționare defectuoasă atunci când mașina este la ralanti, lipsa de putere a autovehiculului, accelerație lentă ori un consum de combustibil mărit.

În schimb, în cazul motoarelor diesel pot apărea și alte simptome precum un surplus de funingine înREPLACED-HREF-4.

#

2.2 Curățarea supapei EGR

Singura soluție pentru a reda capacitățile de funcționare ale supapei EGR și pentru a-i asigura o viață cât mai lungă este curățarea. Aceasta trebuie făcută regulat, în mod obligatoriu, dar și atunci când mașina prezintă simptome specifice. Trebuie acordat un plus de atenție acestui proces atunci când mașina este folosită foarte mult în mediul urban.

În cazul în care se observă depuneri de carbon în valva EGR, înseamnă că au avut loc arderi defectuoase. Astfel, trebuie curățate aceste depuneri cu spray de curățare special conceput pentru acest lucru. Un spray poate fi înlocuit în caz de forță majoră cu un solvent de bună calitate, dar nu trebuie apelat la variante secundare în mod regulat. De asemenea, este indicată apelarea la un service auto și pentru a aplica soluția necesară în cazul problemelor apărute la supapa EGR. Acest proces este unul destul de ieftin și rapid, indiferent de tipul de service la care se apelează.

#

2.3 Măsuri de întreținere a supapei EGR

Principalele măsuri de întreținere a supapei EGR presupun verificarea regulată și atenția sporită la oricare dintre simptomele care pot să apară dacă arderile nu au loc în mod corespunzător.

Pentru motoarele diesel, se poate folosi și filtrul de particule ca metodă de monitorizare a supapei EGR.

În plus, este bine de știut că simptomele defecțiunilor sunt din ce în ce mai evidente cu cât temperaturile exterioare scad. De asemenea, folosirea motorului la capacitate maximă nu presupune funcționarea valvei EGR, ceea ce înseamnă că o mașină folosită în mod predominant în afara zonelor urbane este mai puțin predispusă la defecțiuni decât una care circulă des în oraș.

Concluzii

Supapa EGR va fi folosită atât timp cât vor exista pe piață mașini care funcționează pe baza de combustibili fosili. Chiar dacă mașinile electrice devin din ce în ce mai populare, motoarele diesel sau cele pe benzina rămân în continuare principalele metode de transport, dar și un mare factor de poluare care trebuie ținut sub control.

sursa foto: envato.com

Adaugat in: Sfaturi auto