Geometria roților - Află care este impactul acesteia asupra siguranței la volan și a consumului de carburant!
Deplasarea mașinii în linie dreaptă depinde în mod direct de geometria roților. Aceasta mai este cunoscută și sub numele de “unghi de fugă” și trebuie verificată periodic, în cazul în care întâmpini orice fel de dificultate la menținerea direcției sau imediat, în cazul în care ai făcut schimbări fie la sistemul de suspensie, fie la cel de direcție.
De asemenea, este obligatoriu să mergi cu mașina la service pentru o verificare a geometriei roților dacă ai avut parte de un impact mai serios, cum se întâmplă atunci când treci printr-o groapă adâncă.
În același timp, este important să știi că de o geometrie corespunzătoare a roților depind multe alte aspecte, cum ar fi siguranța ta și a pasagerilor, confortul la volan, dar și consumul de carburant. Astfel, este important să te asiguri că mașina ta nu reprezintă un pericol nici pentru tine, nici pentru ceilalți participanți la trafic și că nu consumă mai mult combustibil decât ar fi necesar.
Cuprins
1. Informații esențiale despre geometria roților
1.1. Ce este geometria roților?
1.2. Cum se verifică geometria roților?
1.3. Parametrii optimi pentru reglarea geometriei roților
2. Importanța geometriei roților pentru siguranța pasagerilor
2.1. Distribuția greutății pentru verificarea geometriei roților
2.2. Pregătirea pentru reglajul geometriei mașinii
3. Influența geometriei roților asupra consumului de carburant
3.1. Suprasolicitarea anvelopelor
3.2. Suprasolicitarea motorului
#
1. Informații esențiale despre geometria roților
Înainte de a merge la un service auto specializat în anvelope, este esențial să cunoști câteva informații esențiale referitoare la reglajul geometriei roților.
În primul rând, trebuie să afli ce presupune procesul în sine, pentru a te lămuri dacă acesta este sau nu serviciul de care ai nevoie.
În al doilea rând, trebuie să știi când este absolut necesar să faci o astfel de operațiune, pentru a nu suprasolicita mașina o perioadă prea mare de timp, forțând, în tot acest interval, roțile să ruleze cu o geometrie necorespunzătoare. Astfel de practici influențează atât starea anvelopelor, cât și funcționalitatea sistemului de direcție.
În plus, astfel de probleme pot fi cauza unor cheltuieli suplimentare, mai ales dacă apar defecțiuni ireparabile, cum ar fi anvelopele uzate până în punctul în care acestea trebuie înlocuite cu altele noi. Este esențial să apelezi la o echipă de profesioniști, pentru ca aceștia să verifice și, după caz, să regleze geometria roților, dar este la fel de important să știi ce presupune operațiunea în sine.
#
1.1. Ce este geometria roților?
La bază, reglarea geometriei roților presupune poziționarea tuturor celor patru anvelope în așa fel încât acestea să fie paralele între ele și perpendiculare pe suprafața carosabilă. În acest fel, se asigură o deplasare uniformă și sigură a mașinii, fără a suprasolicita cauciucurile sau sistemul de direcție și fără a pune în pericol siguranța pasagerilor sau a celorlalți participanți la trafic.
Mai mult, cu o geometrie verificată și reglată, se va menține și o ținută de drum corespunzătoare, iar roțile vor fi aliniate corect, atât față de direcția de mers, cât și una față de cealaltă, ceea ce permite rularea confortabilă, sigură și chiar economică.
Este extrem de important, însă, să nu confunzi geometria roților cu echilibrarea acestora. Dacă prima operațiune presupune poziționarea corespunzătoare a roților, cea de-a doua procedură asigură condiții de funcționare la fel bune pentru toate cele patru cauciucuri, cum ar fi aceeași presiune, aceleași dimensiuni și același nivel de uzură, astfel încât să fie eficientizat controlul șoferului asupra mașinii în deplasare.
#
1.2. Cum se verifică geometria roților?
Pentru a verifica și pentru a regla corect geometria la roți, trebuie luate în considerare următoarele trei unghiuri:
Unghiul de cădere
Acesta reprezintă unghiul dintre roata în poziție verticală și sol. Unitatea de măsură este reprezentată în grade, unghiul de cădere fiind important pentru dinamica de manipulare a autovehiculului și pentru menținerea unui echilibru în timpul deplasării.
Unghiul de fugă
Unghiul de fugă reprezintă poziția suspensiei și se axează pe înclinația acesteia înainte sau înapoi. Când se creează acesta, autovehiculul este privit din lateral și se ia în considerare înclinația dintre axa pivotului și cea perpendiculară pe sol.
Unghiul de convergență
Al treilea unghi măsurat este cel de convergență, care constă în direcția spre care se îndreaptă marginea anterioară a anvelopei la o privire de sus, fiind extrem de important pentru modul în care mașina se comportă la schimbările de direcție, dar și pentru nivelul de uzură al anvelopei.
#
1.3. Parametrii optimi pentru reglarea geometriei roților
Pentru unghiurile luate în considerare la reglarea geometriei roților, există doi parametrii: unul negativ sau altul pozitiv. În funcție de aceștia, nivelul de siguranță, de confort sau de uzură poate fi afectat.
Unghiul de cădere poate fi negativ dacă partea superioară a anvelopei este orientată spre interiorul autovehiculului și poate cauza o uzură internă prematură a cauciucurilor, dacă acesta este prea mare.
Pe de altă parte, același unghi poate fi pozitiv în cazul în care partea superioară a anvelopei este orientată spre exteriorul autovehiculului, iar o exagerare a acestuia presupune o uzură externă prematură a anvelopelor.
Pentru unghiul de fugă nu există un raport pozitiv sau negativ, acesta asigurând stabilitatea atunci când mașina se deplasează cu viteza mare. În schimb, este absolut necesar ca acesta să fie recalibrat dacă mașina a fost implicată într-un accident.
În cazul unghiului de convergență, parametrul pozitiv apare atunci când partea anterioară a roților este orientată spre interior, iar un unghi prea mare provoacă subvirarea, în timp ce cel negativ intervine atunci când partea anterioară a roților este orientată spre exterior, unghiul prea mare provocând supravirarea.
#
2. Importanța geometriei roților pentru siguranța pasagerilor
Unul dintre cele mai importante roluri pe care le are geometria corespunzătoare a roților mașinii este acela de a garanta siguranța pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic. Acest aspect trebuie luat în considerare mai mult decât consumul de carburant sau confortul din timpul rulării.
Din acest motiv, este recomandat să alegi să colaborezi cu o echipă de profesioniști, specializați în astfel de intervenții și să eviți pe cât posibil reglarea geometriei roților acasă. În același timp, pentru un plus de siguranță, poți opta și pentru un serviciu de reglare a geometriei roților 3D.
De asemenea, nu uita să faci o verificare și, dacă este cazul, o reglare a geometriei roților auto chiar și atunci când înlocuiești anvelopele, pentru a te asigura că acestea au fost montate corect și nu reprezintă un pericol pentru siguranța ta și a celor dinjur.
Nu te mai baza doar pe faptul că, la controlul periodic al mașinii, vei identifica și vei remedia pe loc toate problemele, deoarece pot să apară unele care nu sunt sesizate când sunt în faza inițială.
#
2.1. Distribuția greutății pentru verificarea geometriei roților
Atunci când verifici geometria la roți, trebuie să iei în considerare câteva aspecte extrem de importante.
În primul rând, ține cont de faptul că reglarea geometriei presupune poziționarea corectă a unor piese specifice, care intră în componența suspensiei din față și din spate. De aceea, este important să apelezi la un service specializat în mecanică auto.
Mai întâi de toate, trebuie stabilită poziția pivotului, lucru care se face prin asigurarea unei înclinații transversale a acestuia, precum și a unghiului longitudinal de fugă a roților.
Urmează axa din spate, care se stabilește prin urmărirea unghiului de cădere a roților și a convergenței, în special a celei negative, aceasta fiind cea care necesită o atenția deosebită din partea ta.
În acest fel, se poate asigura o distribuție egală a greutății pe toate cele patru roți ale mașinii și se evită suprasolicitarea uneia anume și apariția uzurii premature, ce poate deteriora setul de anvelope al autoturismului.
#
2.2. Pregătirea pentru reglajul geometriei mașinii
Mașina trebuie pregătită pentru reglajul geometriei. Acest lucru se face prin consultarea în prealabil a manualului producătorului auto, unde trebuie să te concentrezi pe informațiile care fac referire la încărcarea automobilului în momentul în care are loc reglajul geometriei roților.
Astfel, înainte ca un mecanic să înceapă procesul de reglaj, șoferul trebuie să menționeze câteva date referitoare la încărcătura regulată a autovehicului, cum ar fi numărul de persoane pe care îl transportă de obicei cu mașina și dacă aceasta este folosită pentru a căra sau nu bagaje. Tot în procesul de pregătire are loc și verificarea presiunii roților.
Importanța pregătirii mașinii pentru reglajul geometriei roților se datorează faptului că, în funcție de acesta, șoferul va avea un anumit nivel de control asupra sistemului de direcție și, deci, asupra siguranței pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic.
În mod obișnuit, ajustarea unghiurilor poate dura între 20 și 40 de minute.
#
3. Influența geometriei roților asupra consumului de carburant
În cazul în care roțile nu sunt aliniate cum trebuie, motorul va fi suprasolicitat pentru că va trebui să ajute sistemul de direcție să asigure o deplasare lină. Prin urmare, se va consuma mai mult carburant decât în mod normal, deoarece rezistența la frecare dintre anvelopă și suprafața carosabilă va crește.
În același timp, va fi suprasolicitat și sistemul care permite deplasarea mașinii, iar cele mai afectate din acest punct de vedere vor fi întotdeauna anvelopele și motorul.
#
3.1. Suprasolicitarea anvelopelor
Deoarece ele asigură contactul dintre vehicul și partea carosabilă, anvelopele trebuie poziționate astfel încât să fie perpendiculare pe suprafața pe care rulează și perfect paralele între ele. În acest fel, ele nu vor fi nevoite să lucreze suplimentar pentru a menține direcția de deplasare a mașinii, de care are nevoie șoferul pentru a conduce în siguranță.
O poziție necorespunzătoare a cauciucurilor va duce la o frecare mai intensă a acestora cu suprafața de rulare, ceea ce înseamnă că anvelopele se vor uza înainte de a-și atinge termenul limită garantat de producător.
Nerespectarea acestor detalii importante pentru ca pneurile să fie în permanență în poziția corespunzătoare afectează atât anvelopele de vară, cât și pe cele de iarnă, chiar dacă acestea sunt folosite doar în anotimpul pentru care sunt concepute și sunt schimbate la timp.
#
3.2. Suprasolicitarea motorului
Pentru a le oferi roților puterea necesară pentru a asigura frecarea cu suprafața carosabilă, în condițiile în care acestea nu sunt poziționate corect, motorul va consuma mai mult carburant decât în mod normal.
O geometrie defectuoasă a roților poate crește consumul de combustibil cu doi sau chiar trei litri la suta de kilometri, ceea ce poate implica cheltuieli suplimentare, atât pentru carburant, cât și pentru înlocuirea mai frecventă a anvelopelor, care se vor uza înainte de vreme.
În concluzie, este extrem de important să verifici geometria roților în mod constant și, dacă este cazul, să o reglezi. De asemenea, trebuie să fii atent la eventualele probleme cu care te confrunți atunci când încerci să păstrezi direcția sau atunci când crește consumul de carburant și asigură-te că acestea sunt poziționate corect după ce ai înlocuit anvelopele. Dacă le asiguri roților o mentenanță corespunzătoare, le poți prelungi durata de viață și, astfel, vei conduce și tu în siguranță. Cu toate acestea, este indicat să verifici geometria roților la fiecare 10.000 de kilometri parcurși, pentru a evita apariția altor defecțiuni și a unor incidente mai serioase.
Sursa foto: envato.com