Lane assist - tehnologie precursoare a mașinilor autonome sau doar element suplimentar al siguranței auto?
Dorința omului de căpăta tot mai multă libertate de mișcare a dus la inventarea mijloacelor de transport lipsite de nevoia acționării lor de forța fizică a unor animale domesticite. Timp de milenii, calul sau vitele au furnizat principala forță motrice care a pus în mișcare vehiculele și întregul sistem de transport.
Odată cu inventarea motoarelor și, în special, a motoarelor cu ardere internă și a celor electrice, independența mijloacelor de transport a făcut un salt enorm. Pentru prima dată, nu mai era nevoie de un animal de tracțiune pentru punerea în mișcare a unui vehicul pe roți. Automobilul intra în istorie și începea o dominație care, astăzi, este la apogeu.
În timpul de peste 100 de ani de la apariția lor, evoluția autovehiculelor a continuat neîntrerupt. În lupta continuă pentru eficiență și reducerea poluării, azi intervin noile cuceriri ale tehnologiei în domeniul IT. Deja se fac pași mari către autovehiculele complet autonome, care, în viitorul apropiat, vor elibera omul și de sarcina șofatului. Una din temeliile acestui deziderat, este tehnologia lane assist despre care vei afla câteva detalii în acest articol.
Cuprins:
1. Ce înseamnă lane assist în ansamblul tehnologiei pentru siguranța autovehiculelor în trafic?
2. Cum funcționează sistemul lane assist în coordonare cu celelalte ansambluri ale unui autoturism
#
1. Ce înseamnă lane assist în ansamblul tehnologiei pentru siguranța autovehiculelor în trafic?
Condusul mașinii este, desigur, o plăcere pentru o mare parte a șoferilor. Însă, atunci când ai de parcurs un traseu foarte lung, oboseala și monotonia drumului pot cere un tribut însemnat fizicului și psihicului celui de la volan. O mare parte din accidentele rutiere cu consecințe deosebit de grave au drept cauză oboseala sau lipsa de atenție a conducătorilor auto, care pot pierde foarte ușor direcția și ieși de pe calea de rulare intrând în decor sau în coliziune cu alți participanți la trafic.
Pentru a preîntâmpina astfel de situații a fost inventat un sistem care, cel puțin la cele mai noi modele de autoturisme, se află în dotarea standard. Tehnologia poartă denumirea de ”lane assist” și, așa cum îi spune și numele, are rolul de a oferi asistență șoferilor pentru păstrarea benzii de rulare și evitarea ieșirii fără intenție de pe o traiectorie sigură de drum.
Sistemul lane assist are ca principală funcție monitorizarea continuă a poziției mașinii pe șosea, și, în funcție de anumiți parametri, detectează și analizează dacă există o ieșire fără intenție clară de pe banda de rulare inițială. În final, emite avertismente vizuale sau sonore și chiar poate corecta direcția automobilului independent de acțiunea șoferului.
Desigur, nicio tehnologie, oricât de avansată, nu va putea înlocui o stare tehnică adecvată a mașinii. De aceea, în special în ceea ce privește sistemul de rulare și direcție, este esențială verificarea periodică a geometriei roților la un service auto de calitate împreună cu diagnosticarea anvelopelor și a stării fizice a jantelor auto.
Datorită însușirilor salei, tehnologia lane assist este următorul mare pas către transformarea autovehiculelor în modalități de transport complet autonome și capabile de a lua decizii în avans pentru a evita orice accident cu mult timp înainte de producerea acestuia. Drumul către mașinile inteligente este, astfel complet deschis.
#
2. Cum funcționează sistemul lane assist în coordonare cu celelalte ansambluri ale unui autoturism
Modul în care tehnologia lane assist ajută la evitarea unor evenimente neplăcute pe șosele se bazează pe o varietate de senzori care, în mare parte, sunt camere video cu unghiuri largi de preluare a imaginilor. Acestea sunt plasate strategic în partea din față a oglinzii retrovizoare și au capacitatea de a sesiza liniile de marcaj de pe drum și de a transmite unității de procesare dacă autovehiculul se află încadrat în limitele acestora sau dacă traiectoria acestuia respecta liniaritatea marcată.
Dacă sistemul sesizează o abatere de la traseul normal sau dacă șoferul dorește să schimbe neașteptat direcția de drum, va transmite o alertă sonoră. Unele modele, mai avansate, pot transmite chiar și vibrații în volan în astfel de situații.
Există, însă, și o problemă, și anume cea a șoferilor mai puțin atenți care ar putea ignora avertismentele primite de la sistem și astfel posibilitatea producerii unor accidente ar fi aceeași ca și în lipsa tehnologiei. De aceea, există și tipuri de lane assist care pot interveni în mod concret pentru corectarea direcției de mers prin manevrarea volanului independent de voința șoferului.
Nu suntem încă în stadiul unor mașini autonome, însă tehnologia lane assist se poate folosi de direcția electronică de pe mașinile moderne pentru a comanda întoarcerea pe o traiectorie corectă. La unele modele de mașini, această sarcină este realizată prin activarea diferită a frânelor, iar forțele de frecare rezultate din contactul anvelopelor cu asfaltul duc la reglarea direcției vehiculului.
Lane assist are capacitatea de a detecta intenția șoferului de a face un viraj, atunci când acesta activează semnalizarea și nu va interveni în acest caz. Cele mai avansate astfel de sisteme sunt dotate cu programe inteligente care pot recunoaște comportamentul unui șofer care decide să șofeze mai sportiv și nu vor interveni prin avertizări în aceste cazuri.
Majoritatea sistemelor nu intră în funcțiune la viteze foarte mici. Totuși, deocamdată, lane assist nu este infailibil, în sensul că pot exista situații în trafic în care poate fi indus în eroare de diverse tipuri de asfalt cu marcaje șterse sau slab vizibile, caz în care poate emite alarme false. Totuși, cu siguranță, principiile sale de funcționare stau deja la baza cercetării pentru dezvoltarea unor vehicule complet autonome, sigure din punct de vedere al circulației rutiere.
Așadar, deși tehnologia avansează în ritm susținut, nu a sosit încă momentul ca șoferii să uite toate regulile de circulație și, în mod special, abilitățile de condus preventiv, care sunt cheia evitării oricăror evenimente rutiere cu consecințe neplăcute.
Sursa foto: storyblocks.com