Motorul calat - una din cele mai grave probleme cu care se pot confrunta șoferii în exploatarea autovehiculelor
Motorul cu ardere internă a constituit un pas extraordinar în evoluția mobilității autonome. Dezvoltarea unui propulsor care să poată fi suficient de mic, dar, în același timp și destul de puternic pentru a dezvolta forța necesară deplasării unui autovehicul, a fost un ideal continuu pentru inginerii și inventatorii celei de-a doua jumătăți a secolului al XIX-lea.
Motoarele cu abur, care au stat la baza primei revoluții industriale și care deja propulsau cu succes locomotivele și vapoarele, nu erau, totuși, fezabile pentru asigurarea forței motrice a unui vehicul de mici dimensiuni. Astfel, odată ce privirea inventatorilor a fost atrasa de existența unui combustibil fosil obținut prin rafinarea petrolului (benzina și, mai târziu, motorina), a apărut și ideea unui propulsor cu ardere internă.
Aceste tipuri de motoare, care azi dețin încă monopolul majorității modelelor de autovehicule, au drept principiu de funcționare amestecul unei substanțe inflamabile (o hidrocarbura) cu un oxidant (aer), presiunea și apoi explozia acestui mix într-o așa-numită cameră de combustie. Forța rezultată acționează asupra unor pistoane care genereaza un lucru mecanic liniar ce este transformat, printr-un sistem de bielă-manivelă, în mișcare circulară transmisă, în final, către roți.
Datorită faptului ca motorul cu ardere internă este, de fapt, un ansamblu de componente mecanice metalice aflate în mișcare, pot apărea, la o exploatare necorespunzătoare, unele probleme. Una din cele mai grave este calarea motorului despre care vei afla câteva detalii în cele ce urmează.
Cuprins:
1. Calarea motorului - cauzele ce pot duce la o defecțiune serioasă și costisitoare
2. Care sunt simptomele unui motor calat și ce măsuri se pot lua pentru a evita o astfel de situație
#
Calarea motorului - cauzele ce pot duce la o defecțiune serioasă și costisitoare
Principalele componente mecanice ale unui motor cu ardere internă - cilindrii, pistoanele și arborele cotit - se află în permanentă mișcare și sunt supuse unor presiuni și forțe de fercare foarte mari. Pentru a diminua astfel uzura și a reduce rezistența frecării, dar și pentru disiparea căldurii, se folosește uleiul de motor. Folosirea incorectă a acestui lubrifiant, în cantitate insuficientă sau lipsa acestuia, ori, dimpotrivă, adăugarea a mai mult decât este necesar, este una din cauzele principale ale calării motoarelor.
De asemenea, motorul se poate încinge peste limitele maxime admise din cauza lipsei lichidului de răcire. Acesta are rolul de a circula și de a prelua căldura emisă de procesele de funcționare ale propulsorului - mai precis, exploziile din cilindrii - și de a o elimina în mediul înconjurător cu ajutorul radiatorului. Dacă acest circuit - care trebuie să fie închis și ermetic - este întrerupt, prin apariția unor scurgeri datorate unor fisuri sau înfundări, fluidul de răcire se pierde, fiind înlocuit cu aer, lucru ce duce la apariția unor blocaje.
În acest fel, temperatura motorului nu mai este normalizată la un nivel acceptabil, ea crescând la nivele foarte mari ceea ce poate duce chiar la topirea pistoanelor în cilindri, adică calarea motorului - un rezultat dezastruos ce nu poate fi remediat la service-ul auto decât prin reparații capitale ale propulsorului sau chiar la înlocuirea acestuia.
#
Care sunt simptomele unui motor calat și ce măsuri se pot lua pentru a evita o astfel de situație
- Martorii indicatori din bordul autovehiculului
Majoritatea autovehiculelor moderne sunt prevăzute cu sisteme de avertizare ce pot semnaliza problemele prin aprinderea unor lumini indicatoare în bord. Acestea pot indica o creștere anormală a temperaturii, prin citirea datele oferite de un termostat instalat la nivelul propulsorului. Acesta este unul din semnele prevestitoare ale calării motorului, de aceea trebuie să iei măsuri urgente. Aceste semnale luminoas nu trebuie sub nicio formă ignorate deoarece pot duce la defectarea totală a unor piese auto care, printr-o reparație sau înlocuire promptă, te-ar putea scuti de probleme mult mai costisitoare.
- Fum amestecat cu aburi de sub capota motorului
Adesea, fumul sau aburul ce ies din zona motorului este un alt semn de calare a motorului. În această situație, trebuie să oprești imediat și să apelezi la un serviciu de transport al vehiculului către cel mai apropiat service auto. Cauzele acestor simptome pot fi de la o eventuală pierdere de ulei dar, cel mai adesea, este vorba de o încălzire peste nivelul maxim admis a propulsorului.
Cu cât vei ajunge mai repede la service, cu atât șansele remedierii sunt mai mari.
Așadar, calarea motorului poate fi evitată dacă ești un șofer responsabil și ai grijă să verifici periodic starea tehnică a autovehiculului. Analizând eventualele simptome incipiente, mecanicii auto pot preveni apariția unor defecțiuni grave de acest tip ce pot duce chiar la înlocuirea totală a propulsorului.
Sursă foto: Shutterstock.com