Sistemul de direcție - componente, rol și defecțiuni frecvente
Funcționarea corectă a unui automobil este posibilă datorită conlucrării a numeroase sisteme cu roluri diferite. Sistemul de direcție este esențial pentru deplasarea în siguranță pe drumurile publice și, din acest motiv, e nevoie să funcționeze ireproșabil. Orice șofer trebuie să aibă cunoștințe de bază cu privire la direcție pentru a putea recunoaște dacă aceasta funcționează deficitar și necesită o vizită la mecanic.
În articolul de mai jos vei descoperi care este rolul sistemului de direcție, care sunt părțile sale componente și vei afla câteva lucruri interesante despre defecțiunile ce pot apărea.
Cuprins:
1. Rolul sistemului de direcție - principii de funcționare și tipologie
2. Componentele sistemului de direcție
3. Defecțiuni frecvente ale elementelor de direcție
#
1. Rolul sistemului de direcție - principii de funcționare și tipologie
Sistemul de direcție are ca rol transmiterea mișcărilor volanului către roți, în acest fel dirijând mașina la dreapta sau la stânga pe drumuri. Pentru a face acest lucru eficient, trebuie să fie fiabil și ușor de folosit. Inginerii din domeniul auto au dezvoltat direcția în ultima sută de ani, pentru a corespunde cerințelor moderne în ce privește confortul, dar și modelelor de mașini tot mai puternice, care au viteze uneori impresionante.
De-a lungul timpului, în alcătuirea automobilelor au fost utilizate trei tipuri principale de direcție:
- Direcția mecanică a fost prima folosită. Mișcarea volanului era transmisă către roți doar prin intermediul unor roți dințate și a unei cremaliere, ceea ce ducea, de cele mai multe ori, la necesitatea aplicării unei forțe considerabile pentru manevrarea roților într-o direcție sau alta;
- Direcția hidraulică a fost introdusă pentru un confort sporit al șoferilor. În acest caz mișcarea cremalierei este ușurată prin intermediul unui lichid hidraulic sub presiune, asigurat de o pompă pusă în mișcare de motor;
- Direcția electrohidraulică a reprezentat o îmbunătățire a celei anterioare prin asigurarea presiunii lichidului hidraulic de către o pompă electrică alimentată de la bateria mașinii;
- Direcția electronică sau de tip fly-by-wire, în care între volan și caseta de direcție nu există o conexiune fizică, comenzile fiind transmise doar prin intermediul firelor electrice.
Aproape toate automobilele existente folosesc sistemul de direcție doar pe roțile din față, această modalitate fiind eficientă pentru majoritatea cazurilor. Unii producători au introdus pentru modelele sportive sau de lux direcția pe toate cele patru roți. Acest tip funcționează prin manevrarea roților din față într-un sens, iar cele din spate spre celălalt sens, la viteze mici, și prin manevrarea tuturor celor patru roți în aceeași direcție, la viteze mari.
#
2. Componentele sistemului de direcție
Sistemul de direcție trebuie să funcționeze ireproșabil în orice moment, de aceea, inginerii l-au creat cât mai simplu, cu puține piese, rezistente, pentru a minimaliza riscul apariției unor defecțiuni importante. Acest sistem are în componență următoarele elemente:
- Volanul se află în interiorul automobilului și preia mișcarea de rotație făcută de șofer, transmițând-o mai departe spre restul sistemului;
- Axul volanului este o piesă metalică care face trecerea dinspre volan spre compartimentul motor. Aceasta este strâns fixată pe caroserie și trebuie să permită o mișcare ușoară și precisă;
- Coloana de direcție leagă axul volanului de caseta de direcție prin intermediul unor cruci cardanice;
- Caseta de direcție este piesa care transformă mișcarea de rotație dinspre volan într-o mișcare de translație prin intermediul unei roți dințate, fixate pe o cremalieră;
- Bieletele de direcție leagă caseta de direcție de axul roților transmițând către acestea mișcarea către stânga sau spre dreapta.
#
3. Defecțiuni frecvente ale elementelor de direcție
Sistemul de direcție este unul robust, manufacturat pentru a rezista un număr mare de kilometri fără nicio problemă. Totuși, în cazul autovehiculelor cu o uzură accentuată, care au parcurs un număr însemnat de kilometri, pot apărea unele probleme minore la început, ce se pot transforma în unele grave dacă nu sunt luate de la început în considerare.
Simptomele unei direcții defecte sunt relativ ușor de identificat și trebuie să fie urmate întotdeauna de o vizită la mecanic pentru remedierea problemelor:
- Direcția trage înspre stânga sau spre dreapta, fără ca volanul să fie mișcat (problema poate să vină și din alte motive, cum ar fi un cauciuc dezumflat sau probleme la sistemul de suspensie;
- Învârtirea volanului este dificilă, principala cauză fiind o defecțiune a servodirecției;
- La mișcarea volanului se aud zgomote dinspre caseta de direcție;
- Jocul volanului;
- Șocurile roților sunt transmise către volan.
În concluzie, fiind un sistem critic pentru siguranța în trafic, se recomandă ca defecțiunile să fie realizate de către mecanici specialiști. O intervenție de amator poate dăuna și mai grav automobilului și poate duce la apariția unor incidente nedorite, chiar a unor accidente serioase.
Surse foto:
shutterstock.com
ro.pinterest.com