Volanta: rolul în funcționare, semne ale unor defecțiuni și sfaturi de mentenanță
Componența mecanică a unui autovehicul include o mulțime piese. Unele dintre acestea sunt mai cunoscute atât de către specialiști, cât și de către simpli șoferi, iar mentenanța sau alegerea lor este ușor de făcut, deoarece sunt mult mai familiare.
De asemenea, anumite piese auto pot crea probleme mai frecvente pe care șoferii trebuie să fie pregătiți încă din școala de șoferi să le rezolve.
Cu toate acestea, este important ca șoferii să cunoască mecanica autovehicului condus cât mai bine pentru a putea identifica eventualele probleme în faza lor inițială, pentru a evita defecțiuni ireparabile și pentru a asigura, în același timp, o mentenanță corespunzătoare care ajută la prelungirea duratei de viață a mașinii.
În plus, cunoașterea detaliată a fiecărei piese auto ajută șoferii să își aleagă mașini potrivite nevoilor și preferințelor acestora ale căror performanțe și prețuri pot varia.
Una dintre piesele cu rol important, dar a cărei funcționare nu este foarte cunoscută, este volanta.
Cuprins:
1.2 Volanta simplă și volanta cu masă dublă
2. Semne ale volantei defecte la care să fii atent
2.1 Semne ale unei volante defecte: Vibrații constante în podea
2.2 Semne ale unei volante defecte: Zgomote neobișnuite la schimbarea vitezei
2.3 Semne ale unei volante defecte: Probleme la ambreiaj
3. Sfaturi pentru mentenanța volantei
REPLACED-HREF-10
REPLACED-HREF-11
REPLACED-HREF-12
#
1. Ce este volanta?
Volanta este o componentă care apare atât la mașinile cu transmisie manuală, cât și la cele cu transmisie automată.
Aceasta este de 2 tipuri:
- Volanta simplă;
- Volanta cu masă dublă;
În cadrul motorului, volanta se afla în capătul vilbrochenului, fiind un disc de metal și are un spațiu gol în mijloc, pentru a permite pătrunderea arborelui cotit. De asemenea, la exterior este echipată cu inel zimțat, care ajută la pornirea motorului.
Acest design permite o pornire sigură pentru întreaga structură mecanică a motorului și favorizează și un consum redus de energie, astfel încât pornirea să nu utilizeze prea mult combustibil.
#
1.1 Ce rol are volanta?
Volanta poate îndeplini mai multe funcții. Acestea depind deREPLACED-HREF-13, dacă este manuală sau automată.
La mașinile cu transmisie manuală, volanta pune la dispoziție una dintre suprafețele de frecare pentru ambreiaj. Placa de presiune a ambreiajului este cuplată la volantă, iar discul de ambreiaj se află poziționat între cele două.
În cazul vehiculelor cu transmisie automată, convertizorul de cuplu al transmisiei este cuplat de volantă. De asemenea, faptul că acest convertizor este cuplat de volantă face ca dinamica lichidelor din interior să determine schimbările de RPM (rotații per minut) în momentul trecerii dintr-o treaptă de viteză în alta.
Volanta mai este concepută pentru a îndeplini anumite obiective de funcționare ale motorului. Volantele masive au nevoie de mai multă energie pentru a se învârti. În schimb, după ce încep să se învârtă, oferă un impuls mai mare și ajută motorul să funcționeze și să schimbe vitezele mai ușor atunci când rotațiile per minut devin mai mari.
Spre deosebire de cele masive, volantele ușoare ajută motorul să pornească mai rapid, deoarece au nevoie de mai puțină energie pentru a-și accelera rotația. Cu toate acestea, ele oferă un impuls mai slab pentru a menține măsura rotațiilor constantă atunci când ambreiajul este decuplat sau accelerația ori sarcina se schimbă rapid.
#
1.2 Volanta simplă și volanta cu masă dublă
Autovehiculele pot fi echipate cu volantă simplă sau cu o volantă cu masă dublă.
Volanta simplă folosește un singur disc pentru a stabili conexiunea dintre motor și transmisie. Pe aceasta se află kitul de ambreiaj compus din placă, disc și rulment. Astfel, la călcarea ambreiajului, se ridică discul de pe volantă, astfel încât cutia de viteze să nu mai fie nevoită să preia sarcinile de rotație de la motor. La ridicarea pedalei, cuplarea ambreiajului duce la unirea volantei cu discul, învârtindu-se la unison.
Volanta cu masă dublă folosește același principiu de funcționare. În schimb, atenuează vibrațiile și ține un nivel constant al rotațiilor, mai ales pentruREPLACED-HREF-14, care au o putere mare. Aceasta a fost dezvoltată ca urmare a normelor de poluare, care cer limitarea noxelor și a emisiilor.
#
2. Semne ale volantei defecte la care să fii atent
Orice problemă care apare la volantă este semnalizată prin anumite simptome specifice. De asemenea, problemele sunt diferite, ceea ce înseamnă că și simptomele apar în diverse forme.
În același timp, este recomandată o intervenție cât mai rapidă în cazul în care apar dificultăți la nivelul volantei, chiar dacă mașina pare că poate funcționa sau simptomele sunt ușoare.
Ignorarea acestor probleme provoacă defecțiuni și mai mari și, în cele mai multe cazuri, afectează ambreiajul. În plus, acesta este un risc foarte mare, deoarece stricarea ambreiajului în timpul condusului reprezintă un pericol real atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
#
2.1 Semne ale unei volante defecte: Vibrații constante în podea
Unul dintre cele mai întâlnite simptome ale problemelor cu volanta îl reprezintă vibrațiile din podea care se resimt în mod constant.
Astfel de simptome apar cel mai des atunci când mașina este echipată cu o volantă cu masă dublă și este un efect al faptului că aceasta include un sistem de arcuri destul de complicat. La rândul său, acest sistem nu trebuie să permită vibrațiilor care vin de la motor să treacă de nivelul volantei. În cazul în care vibrațiile se resimt în podea, înseamnă că volanta nu mai face față acestei sarcini.
Atunci când sistemul nu mai poate funcționa în parametri optimi, este necesară schimbarea volantei.
#
2.2 Semne ale unei volante defecte: Zgomote neobișnuite la schimbarea vitezei
Schimbarea vitezelor ar trebui să se facă într-un mod cât mai ușor și aproape silențios. Se pot auzi zgomote foarte discrete în cutia de viteze, dar acesta nu este un simptom al unei defecțiuni.
Totuși, dacă apar zgomote deranjante, cum ar fi pocnituri, iar acestea nu se aud la nivelul cutiei de viteze, înseamnă că sunt probleme cu volanta. Aceste zgomote se aud în momentul în care pornește mașina și persistă pentru aproximativ 5 minute. De asemenea, pentru a se confirma problema, trebuie știut faptul că zgomotul dispare atunci când este călcat ambreiajul și reapare după ce este eliberat.
#
2.3 Semne ale unei volante defecte: Probleme la ambreiaj
Având în vedere că volanta funcționează în strânsă legătură cu ambreiajul, simptomele pot să apară și la nivelul acestuia, fără că ambreiajul în sine să fie sursa problemei.
Cea mai întâlnită problemă cu ambreiajul cauzată, în schimb, de defecțiunile de la nivelul volantei este atunci când acesta patinează. Acesta un semn al faptului că ambreiajul nu mai face față puterii pe care o transmite volanta. Patinarea ambreiajului se poate resimți și în cazul uzurii acestuia, iar acest lucru are loc atunci când motorul se află într-o treaptă de viteză inferioară. În plus, pot să apară un fum alb la transmisie, însoțit de mirosuri înțepătoare. În cazul în care nu se simte mirosul, dar patinarea tot are loc, problemele sunt la volanta și aceasta trebuie înlocuită.
#
3. Sfaturi pentru mentenanța volantei
Pentru a prelungi durata de viață a volantei și a asigura un condus cât mai sigur și confortabil, este necesar un proces de mentenanță făcută cu atenție.
Pe lângă atenția acordată mașinii în general, este recomandat ca șoferii să adopte o serie de obiceiuri cu ajutorul cărora se vor asigura că mențin instalația mecanică la un nivel optim de funcționare.
În schimb, este de evitat intervenția fără ajutor profesionist atunci când apar probleme. Orice fel de defecțiune trebuie rezolvată doar într-unREPLACED-HREF-15, astfel încât să se ofere un diagnostic exact și soluții cât mai bune.
#
3.1 Atenția la orice zgomot neobișnuit
Defecțiunile la nivelul volantei sunt semnalizate de foarte multe ori prin zgomote care se aud ca niște pocnituri. Acestea apar imediat după ce mașina este pornită și durează aproximativ 5 minute. În acest interval de timp, șoferii trebuie să fie atenți dacă se aud astfel de zgomote, pentru a ști dacă volanta are probleme. De asemenea, acestea nu trebuie să fie la nivelul cutiei de viteze. Dacă se întâmplă acest lucru, există o problemă, dar nu la volantă.
Dacă nu se aud diferite bătăi în primele minute după pornire, înseamnă că volanta funcționează bine. Totuși, atenția trebuie să rămână, astfel încât să poată fi identificate alte eventuale probleme.
#
3.2 Schimbarea vitezei în mod corespunzător
Volanta auto poate fi deteriorată dacă șoferii nu schimbă vitezele în mod corespunzător. De aceea, este important pentru conducătorii auto, mai ales pentru cei începători, să învețe cât mai repede modul de schimbare a vitezelor.
De asemenea, aceștia trebuie să își dezvolte capacitatea de a se familiariza cât mai repede cu orice fel de autovehicul, deoarece trecerea de la o mașină la alta, mai ales când aleg să-și cumpere una nouă, necesită un timp de acomodare.
În același timp, trebuie luat în considerare faptul că ambreiajul trebuie apăsat complet atunci când se face schimbarea de viteză. În caz contrar, treapta se va schimba mai greu și va exista un contact între piese care se resimte printr-un zgomot deranjant.
#
3.3 Inspecția vizuală regulată
Partea exterioară a mașinii este ușor de monitorizat, deoarece este accesibilă din punct de vedere vizual. Defecțiunile pe părți precumREPLACED-HREF-16 sau capotă se pot vedea imediat.
În schimb, piesele care se află în interior pot suferi defecțiuni care se vor agrava în timp dacă nu sunt reparate. De aceea, atât pentru volantă, cât și pentru celelalte piese auto aflate în interior, este necesară o inspecția vizuală regulată, astfel încât să se observe eventualele probleme și să se determine nivelul de uzură.
Prin urmare, modul în care șoferii cunosc felul în care funcționează volanta și rolul acesteia este determinant pentru a evita problemele apărute la nivelul său. De asemenea, cunoașterea este esențială pentru siguranța generală a șoferilor în timpul condusului.
sursa foto: envato.com