Ghid complet anvelope auto

În orice sezon, alegerea anvelopelor potrivite pentru mașina ta este una dintre deciziile vitale pentru a fi mereu în siguranță pe carosabil. Informațiile de mai jos te vor ajuta să iei cea mai buna decizie în aceasta privință. Dimensiunea anvelopelor tale o regăsești în cartea de identitate a mașinii, pe pragul mașinii (cu portiera șoferului deschisă) sau, în cazul în care mașina este nouă, pe primele anvelope care au fost puse pe mașină din fabricație (anvelope OE – Original Equipment).

Alegerea anvelopelor este influențată de diferiți factori precum tipul de mașină, anotimp, stilul de a conduce, clima zonei în care te afli sau plănuiești să călătorești mai des.

Ce reprezintă marcajele anvelopei

205/55R16 91 T

  1. Dimensiunea anvelopelor
    Ex: 205 – lățime (mm), 55 – înălțime (55% din lățime, adică 113mm), R – radial (tipul de anvelopă), 16 – diametrul interior al anvelopei (inchi).  <Detalii complete mai jos la sectiunea Dimensiunile anvelopei>
  2. Indicele de încărcare
  3. Indicele de viteză
  4. Presiunea maximă permisă pentru anvelopă
  5. Indicatorii de uzură care avertizează când mai sunt doar 1.6 mm adâncime (minima legală în majoritatea țărilor europene)
  6. DOT - Codul DOT este grupul de cifre care reprezintă data de fabricație sub forma săptămână-an. Ex: DOT 0117 se referă la săptămână a 2-a din anul 2017.

Alte marcaje (după caz)

M+S (M&S sau M-S / Mud and Snow): acest marcaj indică faptul că anvelopa este omologată pentru o utilizare performantă pe noroi și zăpadă. Vei vedea aceste inițiale pe anvelopele de iarnă și pe cele all season.  

TUBELESS: anvelopă fără cameră (uzuale).

TUBETYPE: anvelopă cu cameră (rar întâlnite).

XL (extra load/reinf): anvelopă proiectată cu pereții laterali ranforsați pentru a putea susține o greutate sporită în cazul autoutilitarelor, autoturismelor tip SUV, s.a.m.d.

Modelul vehiculului și stilul de șofat

Cartea de identitate a mașinii sau manualul de utilizare este cel mai de nădejde ajutor când vine vorba despre dimensiunea anvelopelor care se potrivește cu vehiculul tău. Din fabricație, fiecare automobil are omologată o anumită dimensiune care reflectă specificațiile producătorului. Dincolo de problemele legale care apar atunci când aceste dimensiuni nu sunt respectate, siguranța pe carosabil poate fi afectată deoarece apar probleme de manevrabilitate și nu numai.

Vei observa că diversele modele de anvelope din aceleași categorii pe care le vei regăsi pe site-ul nostru au caracteristici comune. De aceea, diferențele dintre ele sunt date de stilul tău de a șofa, distanțele pe care le parcurgi și calitatea drumurilor pe care circuli. Alege un set de 4 anvelope care sunt în concordanță cu așteptările tale.

Dimensiunile anvelopei

Un exemplu de dimensiune: anvelope 205/55R16, unde:

205       Această cifră indică lățimea anvelopei sau a secțiunii. Se măsoară în mm și reprezintă zona de lățime maximă când este montată pe janta corectă. Lățimea reală a anvelopei depinde de janta pe care este montată.

55        Raportul de înălțime. Acest indicativ arată practic că înălțimea anvelopei reprezintă 55% din lățime. În cazul nostru 55% din 205(lățimea) înseamnă 112,75 mm. Dacă nu este specificat acest raport nominal (ex. 175R14), atunci se ia în considerare raportul de bază, care în cazul anvelopelor radiale este 82%..

R         Radial.  Anvelopa are o construcție radială. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse până la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizată de o curea circumferențială. Alternativele mai puțin folosite sunt B (construcție bretea) și D (construcție în diagonală).

16       Diametrul roții. Acest diametru se referă la diametrul interior al anvelopei și se măsoară în inchi (țoli). Putem să-i spunem golul anvelopei, locul în care se montează janta. În cazul jantelor, când se vorbește despre diametru se face referire la diametrul exterior al acestora.

91       Indicele de încărcare arată sarcina maximă pe care anvelopa o poate suporta la presiunea ideală precizată de constructor. În cazul indicelui 91, sarcina maximă de încărcare este de 615 kg/anvelopă. De aici rezultă faptul că putem încărca cele 4 anvelope ale autoturismului cu maxim 2450 kg. Regăsiți mai jos tabelul de unde se extrage Sarcina pe anvelopă în funcție de indicele de greutate (de încărcare).

T         Acest marcaj corespunde indicelui de viteză al mașinii, lucru care înseamnă viteza maximă a autovehiculului la care anvelopa este certificată pentru a suporta, în deplină siguranță, o sarcina menționată în indicele de încărcare. În cazul marcajului T, acesta este de 190 km/h. Viteza nu se referă la faptul că puteți circula dincolo de limita legală.



CLASIFICAREA DE VITEZE

Clasificarea de viteză pentru orice anvelopă constă în măsurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumită greutate în siguranță. Totodată este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopă cu un grad mai bun de clasificare oferă o tracțiune și un răspuns la volan foarte bun și la 100 Km/h.

O listă de clasificare este următoarea:

Indice de viteză Viteza maximă (Km/h)
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR PESTE 240
W 270
Y 300

 

CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE

Indice de greutate Sarcina pe anvelopă (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopă (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopă (kg.)
60 250 96 710 132 2000
61 257 97 730 133 2060
62 265 98 750 134 2120
63 272 99 775 135 2180
64 280 100 800 136 2240
65 290 101 825 137 2300
66 300 102 850 138 2360
67 307 103 875 139 2430
68 315 104 900 140 2500
69 325 105 925 141 2575
70 335 106 950 142 2650
71 345 107 975 143 2725
72 355 108 1000 144 2800
73 365 109 1030 145 2900
74 375 110 1060 146 3000
75 387 111 1090 147 3075
76 400 112 1120 148 3150
77 412 113 1150 149 3250
78 425 114 1180  150 3350
79 437 115 1215 151 3450
80 450 116 1250 152 3550
81 462 117 1285 153 3650
82 475 118 1320 154 3750
83 487 119 1360 155 3875
84 500 120 1400 156 4000
85 515 121 1450 157 4125
86 530 122 1500 158 4250
87 545 123 1550 159 4375
88 560 124 1600 160 4500
89 580 125 1650 161 4625
90 600 126 1700 162 4750
91 615 127 1750 163 4875
92 630 128 1800 164 5000
93 650 129 1850 165 5150
94 670 130 1900    
95 690 131 1950    

 

Clasificarea anvelopelor în funcție de anotimp

Fă alegerea potrivită și condu în siguranță în orice sezon. Nu uita însă că în fiecare sezon condițiile climatice influențează felul în care mașina ta se comportă pe carosabil. Există trei tipuri de anvelope care satisfac nevoile diferențelor dintre sezoane.

Anvelope de vară

Anvelopele de vară au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheață sau zăpadă. Fiind proiectate să reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. Rigiditatea anvelopelor scade aderența și afectează gradul de manevrabilitate al mașinii.

Anvelope de iarnă

Fiind confecționate dintr-un cauciuc mai moale care își păstrează proprietățile la temperaturi scăzute, anvelopele de iarnă garantează tracțiune și aderență sporită în condiții meteo vitrege, pe temperaturi scăzute. Profilele lor sunt concepute pentru a dispersa eficient apa când se rulează pe carosabil umed, în același timp asigurând aderenta pe zăpadă sau noroi. Lamelele prezente pe trenul de rulare împiedică cât mai mult patinarea roților la contactul cu stratul de gheață sau zăpadă.

În cazul rulării pe un carosabil uscat se diminuează manevrabilitatea, se accentuează ritmul de uzură și zgomotul produs va fi mai ridicat.

Anvelope all season

Anvelopele all season îmbină calitățile anvelopelor de vară și a celor de iarnă, fiind avantajoase pentru că te scutesc de schimbul între sezoane. Cu toate acestea, iți recomandăm ca în condiții meteo extreme să folosești cate un set destinat fiecărui sezon.

Anvelopele de iarnă vs. anvelopele de vară

Cele două tipuri de anvelope au cu siguranță misiuni diferite, pliate pe fiecare sezon, iar alegerea lor în funcție de anotimp te scutește de panica și frica de accident pe carosabil. Să luăm exemplul unui carosabil uscat, la 5 grade. Distanța de frânare va fi aceeași atât pentru anvelopele de vară, cât și pentru cele de iarnă. Însă, atunci când temperatura scade sau crește considerabil, lucrurile stau cu totul diferit.


Noua etichetă energetică

Toate anvelopele fabricate după 1 mai 2021 vor afișa noua etichetă energetică reglementată de Uniunea Europeană prin Regulamentul 2020/740 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 mai 2020 privind etichetarea pneurilor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și alți parametri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1369

Principalele modificări față de etichetele vechi sunt:

➤ Eficiența consumului la rulare va fi aplicabilă atât vehiculelor cu combustie internă, cât și vehiculelor electrice

➤ Simboluri noi care să reprezinte aderența anvelopelor în condiții dificile de iarnă și îngheț

➤ Clasele de zgomot vor afișa în continuare decibelii, dar undele sonore au fost înlocuite cu clasificarea de forma A, B sau C

➤ Reclasificarea claselor: vechea clasă E devine D, iar F și G devin noua clasă E

➤ Codul QR prin care clienții pot accesa baza de date europeană a produselor pentru etichetarea energetică “EPREL” și unde vor putea să acceseze informațiile despre anvelopa respectivă și să descarce informațiile relevante.

Prezentul regulament se aplică pneurilor C1 (autoturisme), pneurilor C2 (utilitare ușoare) și pneurilor C3 (utilitare grele) care sunt introduse pe piață după data de 1 mai 2021.

Prezentul regulament nu se aplică:

(a) pneurilor profesionale de teren;
(b) pneurilor proiectate să fie montate numai pe vehicule înmatriculate pentru prima dată înainte de 1 octombrie 1990;
(c) pneurilor de rezervă de uz temporar de tip T;
(d) pneurilor a căror categorie de viteză este mai mică de 80 km/h;
(e) pneurilor al căror diametru nominal al jantei nu depășește 254 mm sau este de cel puțin 635 mm;
(f) pneurilor echipate cu dispozitive suplimentare pentru îmbunătățirea proprietăților de tracțiune, precum pneurile cu nituri;
(g) pneurilor proiectate să fie montate numai pe vehicule destinate exclusiv curselor;
(h) pneurilor de ocazie, cu excepția celor importate dintr-o țară terță;
(i) pneurilor reșapate până când va fi disponibilă o metodă de testare adecvată pentru măsurarea performanței acestor pneuri în conformitate cu prevederile în vigoare.


Economia de carburant a anvelopei

Economia de carburant a unei anvelope se traduce prin gradul de rezistență la rulare și este reprezentată printr-o scară colorată, de la A la E.

Clasa A (verde) este atribuită anvelopelor cu rezistența scazută la rulare, ce oferă un consum mult mai eficient (mai mic) la rulare, în timp ce E (roșu) este clasa cu cea mai scazută eficiență la rulare / consum ridicat.

CRR = coeficientul de rezistență la rulare
N = 1 kg x m/s^2
kN = 1000 N

Frânarea pe carosabil umed

Acest tip de clasare reprezintă capacitatea anvelopei de a frâna pe un carosabil acoperit de un strat de apă care are între 0.5 si 1.5 mm, la o temperatură între 2 si 20ºC pentru anvelopele de iarnă și între 5 si 35 ºC pentru anvelopele de vară.
Frânarea pe carosabil umed este reprezentată printr-o scară de la A la E, clasa A fiind cea mai buna performanță în acest sens.

Un vechicul dotat cu ABS și 4 anvelope de clasa A (la frânare pe carosabil umed) va frâna de la 80km/h până la stop pe o distanță cu până la 18 metri mai scurtă decât același vehicul dotat cu 4 anvelope de clasa E.

G = indice aderență pe teren umed

G = G(T) – 0,03
G(T) = indice aderență pe teren umed al pneului testat

Nivelul de zgomot

Anvelopele contribuie la nivelul de zgomot exterior produs de mașină. Cu cât nivelul de zgomot este mai mic, cu atât impactul asupra mediului încojurator este mai mic și în conformitate cu normele legislative. Astfel, pe etichetă se afișează trei clase de zgomot, reprezentate prin literele A, B sau C, care vor reprezenta nivelurile de zgomot, afișate și în decibeli.

Nivelul A 
înseamnă că anvelopa produce un nivel de zgomot cu cel puțin 3db mai scăzut decât limita UE.
Nivelul B
înseamnă că anvelopa produce un nivel de zgomot aflat între limita europeană și până la 3db sub această limită.
Nivelul C
înseamnă că anvelopa la limita nivelului de zgomot admis in U.E. 

N = valoarea măsurată in decibeli (dB) a zgomotului exterior de rulare

LV = valori limit

Clasificarea aderenței pe timp de iarnă:

a)       Simbolul care va atesta, unde este cazul, că este o anvelopă ce poate fi folosită în condiții severe de iarnă și că îndeplinește valorile minime ale indicelui de aderență pe zăpadă

 

 

b)      Simbolul care va atesta, unde este cazul,că este o anvelopă ce poate fi folosită în condiții severe de iarnă și că îndeplinește valorile minime relevante ale indicelui de aderență pe gheață.