Ghid complet anvelope auto
În orice sezon, alegerea anvelopelor potrivite pentru mașina ta este una dintre deciziile vitale pentru a fi mereu în siguranță pe carosabil. Informațiile de mai jos te vor ajuta să iei cea mai buna decizie în aceasta privință. Dimensiunea anvelopelor tale o regăsești în cartea de identitate a mașinii, pe pragul mașinii (cu portiera șoferului deschisă) sau, în cazul în care mașina este nouă, pe primele anvelope care au fost puse pe mașină din fabricație (anvelope OE – Original Equipment).
Alegerea anvelopelor este influențată de diferiți factori precum tipul de mașină, anotimp, stilul de a conduce, clima zonei în care te afli sau plănuiești să călătorești mai des.
Ce reprezintă marcajele anvelopei
205/55R16 91 T
- Dimensiunea anvelopelor
Ex: 205 – lățime (mm), 55 – înălțime (55% din lățime, adică 113mm), R – radial (tipul de anvelopă), 16 – diametrul interior al anvelopei (inchi). <Detalii complete mai jos la sectiunea Dimensiunile anvelopei> - Indicele de încărcare
- Indicele de viteză
- Presiunea maximă permisă pentru anvelopă
- Indicatorii de uzură care avertizează când mai sunt doar 1.6 mm adâncime (minima legală în majoritatea țărilor europene)
- DOT - Codul DOT este grupul de cifre care reprezintă data de fabricație sub forma săptămână-an. Ex: DOT 0117 se referă la săptămână a 2-a din anul 2017.
Alte marcaje (după caz)
M+S (M&S sau M-S / Mud and Snow): acest marcaj indică faptul că anvelopa este omologată pentru o utilizare performantă pe noroi și zăpadă. Vei vedea aceste inițiale pe anvelopele de iarnă și pe cele all season.
TUBELESS: anvelopă fără cameră (uzuale).
TUBETYPE: anvelopă cu cameră (rar întâlnite).
XL (extra load/reinf): anvelopă proiectată cu pereții laterali ranforsați pentru a putea susține o greutate sporită în cazul autoutilitarelor, autoturismelor tip SUV, s.a.m.d.
Modelul vehiculului și stilul de șofat
Cartea de identitate a mașinii sau manualul de utilizare este cel mai de nădejde ajutor când vine vorba despre dimensiunea anvelopelor care se potrivește cu vehiculul tău. Din fabricație, fiecare automobil are omologată o anumită dimensiune care reflectă specificațiile producătorului. Dincolo de problemele legale care apar atunci când aceste dimensiuni nu sunt respectate, siguranța pe carosabil poate fi afectată deoarece apar probleme de manevrabilitate și nu numai.
Vei observa că diversele modele de anvelope din aceleași categorii pe care le vei regăsi pe site-ul nostru au caracteristici comune. De aceea, diferențele dintre ele sunt date de stilul tău de a șofa, distanțele pe care le parcurgi și calitatea drumurilor pe care circuli. Alege un set de 4 anvelope care sunt în concordanță cu așteptările tale.
Dimensiunile anvelopei
Un exemplu de dimensiune: anvelope 205/55R16, unde:
205 Această cifră indică lățimea anvelopei sau a secțiunii. Se măsoară în mm și reprezintă zona de lățime maximă când este montată pe janta corectă. Lățimea reală a anvelopei depinde de janta pe care este montată.
55 Raportul de înălțime. Acest indicativ arată practic că înălțimea anvelopei reprezintă 55% din lățime. În cazul nostru 55% din 205(lățimea) înseamnă 112,75 mm. Dacă nu este specificat acest raport nominal (ex. 175R14), atunci se ia în considerare raportul de bază, care în cazul anvelopelor radiale este 82%..
R Radial. Anvelopa are o construcție radială. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse până la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizată de o curea circumferențială. Alternativele mai puțin folosite sunt B (construcție bretea) și D (construcție în diagonală).
16 Diametrul roții. Acest diametru se referă la diametrul interior al anvelopei și se măsoară în inchi (țoli). Putem să-i spunem golul anvelopei, locul în care se montează janta. În cazul jantelor, când se vorbește despre diametru se face referire la diametrul exterior al acestora.
91 Indicele de încărcare arată sarcina maximă pe care anvelopa o poate suporta la presiunea ideală precizată de constructor. În cazul indicelui 91, sarcina maximă de încărcare este de 615 kg/anvelopă. De aici rezultă faptul că putem încărca cele 4 anvelope ale autoturismului cu maxim 2450 kg. Regăsiți mai jos tabelul de unde se extrage Sarcina pe anvelopă în funcție de indicele de greutate (de încărcare).
T Acest marcaj corespunde indicelui de viteză al mașinii, lucru care înseamnă viteza maximă a autovehiculului la care anvelopa este certificată pentru a suporta, în deplină siguranță, o sarcina menționată în indicele de încărcare. În cazul marcajului T, acesta este de 190 km/h. Viteza nu se referă la faptul că puteți circula dincolo de limita legală.
CLASIFICAREA DE VITEZE
Clasificarea de viteză pentru orice anvelopă constă în măsurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumită greutate în siguranță. Totodată este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopă cu un grad mai bun de clasificare oferă o tracțiune și un răspuns la volan foarte bun și la 100 Km/h.
O listă de clasificare este următoarea:
Indice de viteză | Viteza maximă (Km/h) |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | PESTE 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE
Indice de greutate | Sarcina pe anvelopă (kg.) | Indice de greutate | Sarcina pe anvelopă (kg.) | Indice de greutate | Sarcina pe anvelopă (kg.) |
60 | 250 | 96 | 710 | 132 | 2000 |
61 | 257 | 97 | 730 | 133 | 2060 |
62 | 265 | 98 | 750 | 134 | 2120 |
63 | 272 | 99 | 775 | 135 | 2180 |
64 | 280 | 100 | 800 | 136 | 2240 |
65 | 290 | 101 | 825 | 137 | 2300 |
66 | 300 | 102 | 850 | 138 | 2360 |
67 | 307 | 103 | 875 | 139 | 2430 |
68 | 315 | 104 | 900 | 140 | 2500 |
69 | 325 | 105 | 925 | 141 | 2575 |
70 | 335 | 106 | 950 | 142 | 2650 |
71 | 345 | 107 | 975 | 143 | 2725 |
72 | 355 | 108 | 1000 | 144 | 2800 |
73 | 365 | 109 | 1030 | 145 | 2900 |
74 | 375 | 110 | 1060 | 146 | 3000 |
75 | 387 | 111 | 1090 | 147 | 3075 |
76 | 400 | 112 | 1120 | 148 | 3150 |
77 | 412 | 113 | 1150 | 149 | 3250 |
78 | 425 | 114 | 1180 | 150 | 3350 |
79 | 437 | 115 | 1215 | 151 | 3450 |
80 | 450 | 116 | 1250 | 152 | 3550 |
81 | 462 | 117 | 1285 | 153 | 3650 |
82 | 475 | 118 | 1320 | 154 | 3750 |
83 | 487 | 119 | 1360 | 155 | 3875 |
84 | 500 | 120 | 1400 | 156 | 4000 |
85 | 515 | 121 | 1450 | 157 | 4125 |
86 | 530 | 122 | 1500 | 158 | 4250 |
87 | 545 | 123 | 1550 | 159 | 4375 |
88 | 560 | 124 | 1600 | 160 | 4500 |
89 | 580 | 125 | 1650 | 161 | 4625 |
90 | 600 | 126 | 1700 | 162 | 4750 |
91 | 615 | 127 | 1750 | 163 | 4875 |
92 | 630 | 128 | 1800 | 164 | 5000 |
93 | 650 | 129 | 1850 | 165 | 5150 |
94 | 670 | 130 | 1900 | ||
95 | 690 | 131 | 1950 |
Clasificarea anvelopelor în funcție de anotimp
Fă alegerea potrivită și condu în siguranță în orice sezon. Nu uita însă că în fiecare sezon condițiile climatice influențează felul în care mașina ta se comportă pe carosabil. Există trei tipuri de anvelope care satisfac nevoile diferențelor dintre sezoane.
Anvelope de vară
Anvelopele de vară au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheață sau zăpadă. Fiind proiectate să reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. Rigiditatea anvelopelor scade aderența și afectează gradul de manevrabilitate al mașinii.
Anvelope de iarnă
Fiind confecționate dintr-un cauciuc mai moale care își păstrează proprietățile la temperaturi scăzute, anvelopele de iarnă garantează tracțiune și aderență sporită în condiții meteo vitrege, pe temperaturi scăzute. Profilele lor sunt concepute pentru a dispersa eficient apa când se rulează pe carosabil umed, în același timp asigurând aderenta pe zăpadă sau noroi. Lamelele prezente pe trenul de rulare împiedică cât mai mult patinarea roților la contactul cu stratul de gheață sau zăpadă.
În cazul rulării pe un carosabil uscat se diminuează manevrabilitatea, se accentuează ritmul de uzură și zgomotul produs va fi mai ridicat.
Anvelope all season
Anvelopele all season îmbină calitățile anvelopelor de vară și a celor de iarnă, fiind avantajoase pentru că te scutesc de schimbul între sezoane. Cu toate acestea, iți recomandăm ca în condiții meteo extreme să folosești cate un set destinat fiecărui sezon.
Anvelopele de iarnă vs. anvelopele de vară
Cele două tipuri de anvelope au cu siguranță misiuni diferite, pliate pe fiecare sezon, iar alegerea lor în funcție de anotimp te scutește de panica și frica de accident pe carosabil. Să luăm exemplul unui carosabil uscat, la 5 grade. Distanța de frânare va fi aceeași atât pentru anvelopele de vară, cât și pentru cele de iarnă. Însă, atunci când temperatura scade sau crește considerabil, lucrurile stau cu totul diferit.
Noua etichetă energetică
Toate anvelopele fabricate după 1 mai 2021 vor afișa noua etichetă energetică reglementată de Uniunea Europeană prin Regulamentul 2020/740 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 mai 2020 privind etichetarea pneurilor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și alți parametri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1369
Principalele modificări față de etichetele vechi sunt:
➤ Eficiența consumului la rulare va fi aplicabilă atât vehiculelor cu combustie internă, cât și vehiculelor electrice
➤ Simboluri noi care să reprezinte aderența anvelopelor în condiții dificile de iarnă și îngheț
➤ Clasele de zgomot vor afișa în continuare decibelii, dar undele sonore au fost înlocuite cu clasificarea de forma A, B sau C
➤ Reclasificarea claselor: vechea clasă E devine D, iar F și G devin noua clasă E
➤ Codul QR prin care clienții pot accesa baza de date europeană a produselor pentru etichetarea energetică “EPREL” și unde vor putea să acceseze informațiile despre anvelopa respectivă și să descarce informațiile relevante.
Prezentul regulament se aplică pneurilor C1 (autoturisme), pneurilor C2 (utilitare ușoare) și pneurilor C3 (utilitare grele) care sunt introduse pe piață după data de 1 mai 2021.
Prezentul regulament nu se aplică:
(a) pneurilor profesionale de teren;
(b) pneurilor proiectate să fie montate numai pe vehicule înmatriculate pentru prima dată înainte de 1 octombrie 1990;
(c) pneurilor de rezervă de uz temporar de tip T;
(d) pneurilor a căror categorie de viteză este mai mică de 80 km/h;
(e) pneurilor al căror diametru nominal al jantei nu depășește 254 mm sau este de cel puțin 635 mm;
(f) pneurilor echipate cu dispozitive suplimentare pentru îmbunătățirea proprietăților de tracțiune, precum pneurile cu nituri;
(g) pneurilor proiectate să fie montate numai pe vehicule destinate exclusiv curselor;
(h) pneurilor de ocazie, cu excepția celor importate dintr-o țară terță;
(i) pneurilor reșapate până când va fi disponibilă o metodă de testare adecvată pentru măsurarea performanței acestor pneuri în conformitate cu prevederile în vigoare.
Economia de carburant a anvelopei
Economia de carburant a unei anvelope se traduce prin gradul de rezistență la rulare și este reprezentată printr-o scară colorată, de la A la E.
Clasa A (verde) este atribuită anvelopelor cu rezistența scazută la rulare, ce oferă un consum mult mai eficient (mai mic) la rulare, în timp ce E (roșu) este clasa cu cea mai scazută eficiență la rulare / consum ridicat.
CRR = coeficientul de rezistență la rulare
N = 1 kg x m/s^2
kN = 1000 N
Frânarea pe carosabil umed
Acest tip de clasare reprezintă capacitatea anvelopei de a frâna pe un carosabil acoperit de un strat de apă care are între 0.5 si 1.5 mm, la o temperatură între 2 si 20ºC pentru anvelopele de iarnă și între 5 si 35 ºC pentru anvelopele de vară.
Frânarea pe carosabil umed este reprezentată printr-o scară de la A la E, clasa A fiind cea mai buna performanță în acest sens.
Un vechicul dotat cu ABS și 4 anvelope de clasa A (la frânare pe carosabil umed) va frâna de la 80km/h până la stop pe o distanță cu până la 18 metri mai scurtă decât același vehicul dotat cu 4 anvelope de clasa E.
G = indice aderență pe teren umed
G = G(T) – 0,03
G(T) = indice aderență pe teren umed al pneului testat
Nivelul de zgomot
Anvelopele contribuie la nivelul de zgomot exterior produs de mașină. Cu cât nivelul de zgomot este mai mic, cu atât impactul asupra mediului încojurator este mai mic și în conformitate cu normele legislative. Astfel, pe etichetă se afișează trei clase de zgomot, reprezentate prin literele A, B sau C, care vor reprezenta nivelurile de zgomot, afișate și în decibeli.
Nivelul A
înseamnă că anvelopa produce un nivel de zgomot cu cel puțin 3db mai scăzut decât limita UE.
Nivelul B
înseamnă că anvelopa produce un nivel de zgomot aflat între limita europeană și până la 3db sub această limită.
Nivelul C
înseamnă că anvelopa la limita nivelului de zgomot admis in U.E.
N = valoarea măsurată in decibeli (dB) a zgomotului exterior de rulare
LV = valori limit
Clasificarea aderenței pe timp de iarnă:
a) Simbolul care va atesta, unde este cazul, că este o anvelopă ce poate fi folosită în condiții severe de iarnă și că îndeplinește valorile minime ale indicelui de aderență pe zăpadă
b) Simbolul care va atesta, unde este cazul,că este o anvelopă ce poate fi folosită în condiții severe de iarnă și că îndeplinește valorile minime relevante ale indicelui de aderență pe gheață.