Intretinere Anvelope
Poți prelungi viața anvelopelor dacă tii cont de sfaturile de mai jos:
Verifică presiunea din pneuri
Menținerea presiunii recomandate în anvelope asigură:
- o suprafață optimă de contact
- tracțiune adecvată
- distanță de frânare mai scurtă
- stabilitate în curbe
- zgomot de rulare redus
- o mai mică deformare și generare de căldură
- confort sporit.
O anvelopă ce rulează cu o presiune inferioară celei normale provoacă o scădere a randamentului cu 30%.
Umflarea sub parametrii optimi provoacă o ridicare anormală a temperaturii componentelor anvelopei.
Utilizarea unui autovehicul echipat cu anvelope umflate la o presiune inferioară celei recomandate generează o degradare a acestora. Degradarea este ireversibilă și poate duce la distrugerea anvelopei. Efectele negative ale unei umflări insuficiente nu sunt neapărat imediate și se pot manifesta doar după o anumită perioadă de timp.
Verificarea presiunii în anvelope la intervale regulate (două săptămâni, fără a uita de roata de rezervă) este cea mai bună modalitate de a evita distrugerea acestora. Atunci când verifici presiunea aerului asigură-te că anvelopele sunt reci.
Protejează anvelopele de șocuri fizice și nu le lovi de borduri
Trecerea cu viteză mare prin gropi, impactul cu borduri sau frecarea de acestea pot provoca defecțiuni ale structurii interne a pneului.
Verifică adâncimea profilului benzii de rulare
O adâncime prea mică poate avea ca efect dublarea distanței de frânare, îndeosebi pe carosabil umed. Adâncimea minimă legală a profilului este de 1,6 mm.
În cazul unui accident, companiile de asigurări refuză să plătească dacă asiguratul folosește anvelope ce nu respectă adâncimea minimă legală.
Toate anvelopele beneficiază de indicatori de uzură, care apar din adânciturile profilului în momentul în care uzura pneului depășește această limită. Însă pentru a rula în condiții de maximă siguranță pe carosabil umed sau acoperit cu zăpadă, este bine să schimbi anvelopele înainte de a atinge această limită.
Evită circularea la suprasarcină
O anvelopă încărcată cu o suprasarcină de 20% are o scădere de randament de 30%.
Viteza și stilul de condus
Șoselele sinuoase, accelerările bruște, frânările frecvente au un impact negativ asupra stării anvelopelor (la 120km/h o anvelopă se uzează de două ori mai repede decât la 70km/h). Forțele ce apar în aceste condiții solicită atât structura anvelopei cât și profilul în sine.
În cazul apariției anomaliilor (vibrații puternice, devieri bruște la stânga sau la dreapta) în timpul rulării, trebuie determinate cauzele acestora într-un timp cât mai scurt.
În cazul unei pierderi de presiune se impune oprirea, deoarece rularea cu anvelope dezumflate antrenează o degradare a părților componente ale acestora. Există riscul, în cazul în care anvelopa pierde tot aerul, să fie afectate și jantele, deoarece mașina ajunge să ruleze direct pe acestea. Se ajunge astfel la deformarea uneori ireversibilă a jantei.
Orice anomalie în rulare trebuie semnalată unui specialist care, după o examinare atentă, va estima dacă o reparație este necesară și posibilă.
Înaintea oricărei intervenții sau reparații a unei anvelope tubeless (utilizate fără camera de aer) trebuie examinat interiorul acesteia, astfel încât să te asiguri de absența oricărei degradări.